ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA
Publicerad 5 okt 2015 16.35

Matfusket: 9 livsmedel som är nåt helt annat

<span>Juice kan innehålla flertalet tillsatser.</span>

Juice kan innehålla flertalet tillsatser.

1/2

Foto: Colourbox

<span>Har du koll på vad du egentligen stoppar i dig?</span>

Har du koll på vad du egentligen stoppar i dig?

2/2

Foto: Thinkstock

Har du koll på vad det egentligen är du stoppar i dig? En hel del av den helt vanliga mat vi stoppar i oss dagligen, som flytande smör, pulvermos och apelsinjuice, finns i så dåliga varianter att det faktiskt egentligen är något helt annat.

Just nu är det populärt med det som i USA kallas "clean eating", alltså att äta så ren mat som möjligt. Man vill veta var maten kommer ifrån, och att den inte innehåller onyttiga tillsatser. Och visst är det så att en hel del av det vi stoppar i oss faktiskt inte alls hör hemma i våra kroppar.

Men att hitta den rena maten är inte alltid det lättaste. Om man tar en titt på innehållsförteckningen till diverse livsmedel kan det vara svårt för gemene man att begripa vad som faktiskt står där. För att känna igen beteckningarna som namnger alla artificiella smak- och färgämnen vår föda innehåller krävs en del förkunskap.

Som en liten hjälp på traven i djungeln av konstgjord mat listar vi här, med inspiration av tidningen Prevention, nio vanliga livsmedel som ofta uppträder i fejkade varianter där de naturliga råvarorna knappt finns kvar. Ha det i åtanke nästa gång du befinner dig i mataffären, och försök att hitta de renaste varianterna av maten du är ute efter.

Är du säker på att din vanliga mack-ost är riktig ost?

Foto: Thinkstock

1. Ost

I det stora utbudet av mjukost finns en hel del varianter som är fullproppade med tillsatser. I USA har det varit uppe till diskussion om en del av dessa "ostar" verkligen ska få kallas för just ost och det landade då i att några av dem får gå under namnet "processad ost" i stället. Så ta en extra titt på innehållsförteckningen nästa gång du står och väljer ost i matbutiken.

Majonnäs behöver bara två ingredienser.

Foto: Colourbox

2. Majonnäs

Många typer av majonnäs uppnår inte den tekniska definitionen om vad majonnäs egentligen ska bestå av, det vill säga en bas av äggula och olja. Ett tips är att tillaga den själv någon gång för att få grepp om vad den faktiskt innehåller – och sedan läsa på innehållsförteckningen. Även om det smakar gott är det alltså inte alltid majonnäs du köper.

Riktig choklad innehåller kakaosmör.

Foto: Colourbox

3. Choklad

Om du ska köpa chokladkakor och ser på kakpaketet att namnet innefattar något annat en just choklad bör det ringa en varningsklocka. För att det ska räknas som ren choklad ska produkten innehålla kakaosmör, men många leverantörer använder sig av vegetabiliska oljor som substitut.

LÄS OCKSÅ: Mörk choklad - därför är den bra för hjärtat

Vispa grädden själv!

Foto: Juhani Viitanen

4. Vispgrädde

En vettig grundregel är att alltid vispa sin egen grädde. Den fluffiga spraygrädden man kan köpa i matbutiken kan ju verka som en smidig genväg, men stanna upp för en stund och tänk på vad det egentligen är du stoppar i dig. Det är som vanligt, det som är alltför lätt är sällan särskilt bra. För att få grädden att hålla samman tillsätter man ofta bland annat stabiliseringsmedel och extra socker.

Jordnötter. Mer behövs inte i jordnötssmöret.

Foto: Colourbox

5. Jordnötssmör

I dag finns faktiskt en hel del bra varianter av jordnötssmör utan tillsatser, det gäller bara att inte ta första bästa burken utan faktiskt ta en titt på innehållet. Många sorter innehåller tillsatta smakämnen, olja och socker. Men när du äter nötsmör ska du inte behöva få i dig sådant som exempelvis farliga transfetter – ditt jordnötssmör ska inte innehålla något annat än jordnötter.

Koka och mosa själv – det blir godare och nyttigare.

Foto: Tine Guth Linse

6. Potatismos

Att köpa en förpackning pulvermos som tillbehör till middagen är vanligt hemma hos många stressade barnfamiljer. Men frågan är om det inte är värt att koka potatisen och mosa själv i stället? Pulvret innehåller nämligen ofta en rad tillsatser som knappast någon önskar få i sig. Visserligen innehåller produkten torkad potatis men förutom det även bland annat konserveringsmedel, smaksättare och transfetter.

Smör kan innehålla väldigt många tillsatser. Se upp!

Foto: Panthermedia

7. Smör

I en tid när vi vill förenkla allting för att spara tid vill vi förstås gärna även göra matlagning och bakning så lätt som möjligt. Men en bra regel när det gäller smör är att helt enkelt utgå från att smör i sprayform inte är hälsosamt alls. Faktum är att det knappt blir mer artificiellt än så här.

Ska du dricka juice – se till att det bara är just juice.

Foto: Panthermedia

8. Apelsinjuice

Juice är överlag inte den mest hälsosamma drycken, eftersom det lätt blir en för stor mängd fruktsocker. Men om du pressar den själv eller väljer varianter utan tillsatser vet du i alla fall vad det är du dricker – du vet att du dricker apelsinjuice. Välj din juice med omsorg när du väl ska unna dig, så slipper du få i dig onaturliga och skadliga ämnen.

Lönnsirap innehåller i värsta fall inte ett spår av just lönnsirap!

Foto: Colourbox

9. Lönnsirap

Nästa gång det är dags att servera pannkakor med sirap kan det vara värt att stanna upp innan du väljer sirapssort. Många varianter av den här produkten innehåller nämligen en hel del konstgjorda ämnen som gör att det smakar som det ska, utan att vara det.

LÄS OCKSÅ: 8 livsmedel du trodde var nyttiga

ANNONS