<p>Vissa saker bör INTE kombineras ur hälsosynpunkt</p>
1 av 2: <p>Vissa saker bör INTE kombineras ur hälsosynpunkt</p>
<p>Sallad med fettfri dressing? Inte att rekommendera!</p>
2 av 2: <p>Sallad med fettfri dressing? Inte att rekommendera!</p> Foto: Martina Kovacova

Mat och dryck som du aldrig ska kombinera

Att äta och dricka gott hör till ett av livets stora nöjen.

Vissa saker passar ihop som händer i handskar medan andra är rena döden för kroppen.

Visste du att exempelvis att te och mjölk är en urusel kombination?

Tomater och avokado är inte bara smarrigt ur smaksynpunkt. Tillsammans bildar de en grym kombo som hjälper kroppen att ta upp och bearbeta viktiga ämnen.

Men det finns också det motsatta - mat och dryck som du absolut INTE ska kombinera! Sajten Prevention har pratat med dietister och läkare och kommit fram till att du ska sky nedanstående punkter som pesten.

LÄS MER: 6 misstag folk gör när de ska vara "nyttiga"

1. Sallad och fettfri dressing

Fettfri sallad låter kanske nyttigt men enligt en undersökning, publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, är detta fel väg att gå. Kroppen har nämligen lättare att plocka upp nyttigheter från salladen när den kombineras med fet dressing.

Det betyder däremot inte att du ska dränka din sallad i dressing.

LÄS MER: Ny forskning: Fettfritt är inte bästa dietrådet

2. Te och mjölk

Svart te är rikt på antioxidanter vilket är grymt ur hälsosynpunkt - bland annat minskar det inflammation och har pekats ut som behjälpligt vid kroniska sjukdomar som hjärtfel och diabetes. Vill du förstöra dessa fina egenskaper räcker det med en liten skvätt mjölk. Mjölkproteinerna binder nämligen upp antioxidanterna vilket hindrar kroppen från att absorbera dem. Dessutom sabbar teet i sin tur mjölkens kalcium.

LÄS MER: "Dricker mycket mjölk – är det farligt?"

3. Vitt bröd och marmelad

Foto: Steve Cukrov

Kolhydrater skjuter blodsocker i höjden och lägger du till marmelad har du rena rama bomben. Din kropp kommer behöva jobba stenhårt för att få ner blodsockret på normal nivå - bland annat genom att frigöra insulin. När sockret tillslut jämnar ut sig slår din energi i botten.

LÄS MER: Ät bort dina magkilon – här är 13 livsmedel

4. Alkohol och koffein

Efter några glas vin till maten blir man ofta sugen på en kopp kaffe för att piggna till.

Tyvärr är det ingen god idé. Energiboosten från koffeinet maskerar nämligen din berusning vilket påverkar hur mycket du dricker. Samma sak gäller drinkar som blandas med exempelvis energidryck.

LÄS MER: Kaffeälskare – 7 saker en kopp gör för hälsan

5. Linser och rött vin

Rödvin innehåller ett ämne som kallas tanniner. Och när de små rackarna börjar mingla med växtbaserat järn, som bland annat finns i linser och sojabönor, slår kroppen bakut. Eller snarare: det lägger käppar i hjulet när kroppen försöker absorbera viktiga mineraler. Detta är extra relevant om du är vegan eller vegetarian eftersom järnbrist är ett vanligt problem.

Järn är redan från början svårare att få i sig via växter och vin stoppar processen ytterligare.

LÄS MER: Huvudvärk av rödvin? Här är förklaringen

6. Hamburgare och öl

Både öl och burgare hanteras av levern och i det här fallet hamnar alkoholen först i kön eftersom kroppen ser det som ett gift.

Detta betyder att fettet från burgaren flyter runt i blodströmmen på jakt efter fettvävnad att binda upp sig i.

Nu är burgare visserligen inte särskilt nyttigt från första början. Fet mat som snabbmat tar längre tid för kroppen att smälta vilket gör att du kan känna dig uppsvälld långt efter att du ätit.

LÄS MER: Dåligt ölsinne? Dina gener kan ligga bakom

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande