Mandlar har många positiva egenskaper.
De kan till exempel motverka illamående.
1 AV 2
Mandlar har många positiva egenskaper.
Foto: Katie Nesling
2 AV 2
De kan till exempel motverka illamående.
Foto: Colourbox

Mandel – 5 förvånande fakta om superkärnan

Mandlar passar till det mesta – och för LCHF:are blir mandelmjölet sällan en skåpvärmare.

Men visste du att den lilla kärnan dessutom kan sänka risken för hjärt- och kärlsjukdomar?

Christina Lundell

1. Kan hålla dig frisk

Mandel är närings- och proteinrikt och innehåller dessutom mycket fibrer och näringsämnen, som vitamin E. Sänker dessutom kolesterolhalterna, och därmed risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

2. Gör dig vacker

Mandlar används traditionellt som mjukgörare för hud och hår, mandelolja är basen i många skönhetsprodukter.

3. Motverkar illamående

Gravida som plågas av illamående får ofta rådet att äta väl tuggad mandel för att lindra plågorna.

4 Släkt med persikan

Nära släkt med persikan – fast till skillnad från kusinen kasserar vi frukten och äter kärnan. Bittermandel innehåller till skillnad från sötmandeln amygdalin, som kan göras om till cyanväte i magen. Förgiftning är dock mycket ovanlig, ämnet förstörs vid upphettning och få människor får för sig att äta stora doser bittermandel.

5 Kan ge problem...

Mandel kan ge upphov till allergi – och det är inte heller allas matsmältningsorgan som klarar av att hantera stora mängder mandel.

Näringsvärde/100 g

Näringsvärde/100 g

Protein: 20%

Fett: 52%

Kolhydrater 13,4 %

Energi: 609 kcal