Uppblåst mage är aldrig roligt. Här tipsar vi om maten som är snäll mot magen - och maten du bör undvika.
1 av 2: Uppblåst mage är aldrig roligt. Här tipsar vi om maten som är snäll mot magen - och maten du bör undvika. Foto: iStock
Yoghurt tycker magen om.
2 av 2: Yoghurt tycker magen om. Foto: Joerg Beuge

Uppblåst mage? Det här ska du äta och inte

Uppblåst mage är inget kul.

I synnerhet inte när man ska gå på party och vill bära en tajt klänning.

Planera väl och ät rätt – så slipper du svullnad både till vardags och fest.

Här listar vi den sämsta respektive bästa maten för tarmarna.

Hur irriterade är det inte när man vaknar upp samma morgon som den stora festen och magen är som en ballong? Det bubblar och spänner, och känns inte alls bekvämt att dra på sig finstassen.

Eller en vanlig vardag, i favoritjeansen på väg till jobbet. Solen skiner och förutsättningarna är så bra – men magen stretar emot.

LÄS OCKSÅ: 5 symtom på IBS - så lindrar du din IBS-mage

Uppblåst mage – så undviker du det

Ibland går det inte att styra kroppen. Vi blir svaga och sjuka, i synnerhet under stressade perioder. Men både inför viktiga händelser och till vardags kan det vara bra att planera det som går att planera. Till exempel vilken mat man ska äta för att slippa IBS-problem som gaser, kramper och förstoppning. Med hjälp av tidningen Health listar vi de värsta respektive bästa livsmedlen för magen.

Foto: Evgeniya Uvarova

DE VÄRSTA:

1. Bär

För de allra flesta är bär ett superlivsmedel ur hälsosynpunkt. Men om man har problem med så kallad divertikulit eller infekterade tarmfickor kan det bero på de små fröna i exempelvis jodgubbar. Dessa blockerar nämligen fickorna i tarmen, vilket ökar risken för infektion. Vid tarmbesvär kan det vara bra att undvika även solros- och pumpakärnor.

LÄS OCKSÅ: 7 saker som ditt bajs säger om hur du mår

2. Majs

Majs innehåller cellulosafiber, som är svårt för kroppen att bryta ner eftersom människan saknar det enzym som behövs. För att hjälpa matsmältningssystemet bör man tugga korna länge och väl. Om man bara sväljer majsen som den är passerar den tarmarna osmält, vilket kan resultera i både gaser och magont.

3. Kaffe, te och kolsyrad dryck

Kaffe, te och kolsyrad dryck påverkar övre magmunnen så att den inte kan hålla tätt. Det kan orsaka sura uppstötningar och halsbränna. Dessutom fungerar de vätskedrivande, vilket kan leda till kramper och diarré. Lider man av återkommande magmunsbesvär ska man framför allt undvika drycker med koffein.

4. Mejeriprodukter

Mejeriprodukter är bra för sitt kalciuminnehåll, men om man är laktosintolerant eller har en känslig mage bör man vara försiktig med mjölk, yoghurt och fil. Kroppens oförmåga att bryta ner mjölksockret kan nämligen orsaka gasbildning, svullnad, kramper och diarré.

5. Choklad

Trots alla rapporter om chokladens hälsofördelar: personer med IBS och långvarig förstoppning bör tyvärr undvika detta favoritgodis. Dock är det troligen mjölken och koffeinet, snarare än kakaon, i chokladen som orsakar svullnad, kramper och diarré.

LÄS MER: IBS-mage? Här är de 7 värsta livsmedlen

6. Fet mat som grädde, smör och friterat

I små mängder är fett inte farligt, men när det blir för mycket kan kroppen reagera med sura uppstötningar och halsbränna. Personer med känslig tarm och IBS bör därför undvika fet mat som grädde och smör, för matsmältningens skull.

7. Alkohol

I måttlig mängd brukar inte alkohol störa matsmältningen, annat än hos personer med mag- och tarmsjukdomar, som kan få diarré och kramper när de druckit. Däremot kan alkoholen påverka den övre magmunnen, med sura uppstötningar och halsbränna till följd.

Snäll mot magen.

DE BÄSTA:

1. Banan

En banan per dag är ingen dum idé. Den gula frukten är nämligen rik på fiber, som underlättar matsmältningen. Dessutom kan den hjälpa till att återställa tarmfunktionen i kroppen vid diarré.

2. Kimchi

Koreanernas favoriträtt kimchi är gjord på kål, rättika eller lök, blandat med olika kryddor. Dessa ingredienser stimulerar tillväxten av snälla bakterier i magen. Kål, liksom surkål, är även bra för tarmarnas aktivitet. Dock kan kimchi vara starkt, så var försiktig om du är känslig för kryddig mat.

3. Magert kött och fisk

Vegetarisk mat är ofta att föredra, men om du vill äta kött: välj magra varianter som kyckling och fisk snarare än blodiga stekar. Kroppen har lättare att smälta dessa än till exempel entrecote, som innehåller en massa fett.

4. Yoghurt

I magen finns redan en massa snälla bakterier som hjälper kroppen att smälta maten. Men för att behålla den goda balansen kan det vara bra att fylla på med lite extra. Många yoghurtsorter innehåller bakterier, men inte alla. Håll utkik efter märkningen "levande yoghurtkultur" på förpackningen.

LÄS OCKSÅ: Experten: 5 värsta livsmedlen för dina tarmar

5. Ingefära

Ingefära brukar vanligen rekommenderas i förkylnings- och influensasammanhang, men faktum är att den har många fler användningsområden än så. Till exempel kan den lindra vid aptitlöshet, gaser och illamående. Ät inte för mycket dock (max 2-4 gram per dag), för det kan orsaka halsbränna.

LÄS OCKSÅ: 11 hälsoskäl att äta ingefära – håll dig frisk

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!