Uppblåst mage? 4 saker du ska sluta med direkt

Det är inte bara extrakilon som kan få byxorna att smita åt och festkänslan att försvinna i ett kick.

En plötsligt uppblåst mage kan ha samma ohärliga effekt.

Men det går att slippa ballongkulan, genom några enkla åtgärder.

Här listar vi fyra på ytan oförargliga vanor som du bör sluta med på studs.

Foto: Colourbox

1. Tugga tuggummi


Har du alltid ett paket tuggummi i fickan? Det är ju trots allt sockerfritt och efter lunchen kan det kännas fräscht att göra sig av med den kvarvarande matsmaken?

Men om du har problem med gaser eller uppblåst mage kan just tuggummit vara orsaken, eftersom du sväljer en massa överflödig luft medan du tuggar. Gasen som då samlas i tjocktarmen gör att magen sväller, varvid du kan bli tvungen att knäppa upp byxorna.

Både tuggummi och hårda karameller kan vara värt att undvika om du vill slippa ballongmage, i synnerhet inför fest. För att bli av med sötsug respektive matsmak: ät hellre lite nötter och/eller bär med dig en resetandborste i handväskan.

LÄS OCKSÅ: Känslig mage? Här är de 7 värsta livsmedlen


Foto: ISTOCKPHOTO

2. Dricka kolsyrat


Kolsyrade drycker innehåller tillsatt koldioxid. När du dricker läsk och/eller mineralvatten får du alltså ner MER gas i magen, utöver den som redan finns där från luften som du sväljer.

Hur fräscht eller "lyxigt" det än känns med bubblor till maten kan det alltså vara klokt att vänja sig vid att dricka stilla vatten, i synnerhet i Sverige där kranvattnet för det mesta är riktigt gott. Pressa lite citron i glaset eller kannan, så smakar det mer.

Att undvika cola och andra "bubbeldrickor" bidrar dessutom till en slimmad mage på flera sätt, inte bara för att du slipper uppsvälld mage till följd av kolsyran. Läsk är en av de största bovarna när det kommer till övervikt och fetma, eftersom det är fullt av socker eller sötningsmedel, som i sin tur triggar sötsuget ytterligare.

LÄS OCKSÅ: Uppblåst mage? Det här ska du äta och inte


Foto: GETTY IMAGES

3. Äta snabbt


Ett annat sätt att undvika uppblåst mage är att aldrig kasta i sig maten, utan äta långsamt och tugga ordentligt. När vi stoppar i oss frukost, lunch eller middag FOKUSERAT, utan att hetsa och i mindre tuggor, följer inte lika mycket luft ner i mag-tarmkanalen.

För många hjälper det att äta lite mindre mängder mat oftare. Planera dina måltider väl, kanske med ett eller två mellanmål per dag, och sikta på att varje matstund ska ta minst 30 minuter från början till slut.

LÄS OCKSÅ: 10 säkra sätt: Så slipper du svullen mage


Foto: Colourbox

4. Stressa


Även hur vi lever generellt påverkar magen. Mycket och långvarig stress kan orsaka svullnad och andra magproblem, liksom om vi aldrig varvar ner. Hur magen beter sig är ofta en bra indikator på hur vi mår i övrigt: när den sväller upp, bubblar eller gör ont behöver vi i regel justera våra rutiner.

Stress och oro kan alltså förvärra ballongsymptomen, eftersom vi har en tendens att andas hetsigare och därmed svälja mer luft i pressade situationer. Så se till att få lugnt omkring dig, så kommer magen att följa efter. Identifiera vad som ställer till det i livspusslet: behöver du gå upp lite tidigare för att hinna med, ska du kanske tacka nej till den där middagen, måste du gå undan ibland på jobbet? Förslagsvis kan du lära dig några enkla mindfulnessövningar som hjälper dig att få ordning på andningen.

LÄS OCKSÅ: 12 tips som ger dig platt mage på en vecka

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Halva priset på ToppHälsa! 5 nr för endast 139 kr. Köp nu!