Uppblåst? 8 värsta matvarorna för din mage

Frukt, baljväxter och grönsaker ses ofta som något nyttigt. Men har du känslig mage kan det vara rena rama mardrömmen.

Med hjälp av dietisten Sofia Antonsson listar vi 8 livsmedel som du ska akta dig för att slippa uppblåsthet och gaser.

– Många känner inte till det här, men vattenmelon är en riktig värsting, säger dietisten Sofia Antonsson.

Andra har också läst

Foto: Magnus Fond

Sofia Antonsson.

1. Ett vanligt problem

IBS och liknande magbesvär drabbar en stor del av Sveriges befolkning. Och för människor med känslig mage gäller det att vara extra försiktig med vad de stoppar i sig. Saker som för gemene man anses vara något nyttigt kan ställa till rejäla problem.

Exempelvis innehåller flera frukter, baljväxter och grönsaker ämnen som naturligt jäser i magen och skapar kaos om du är känslig - så kallade fermenterbara kolhydrater.

Exempel på sådana är oligosackarider, sockeralkoholer och fruktos.

Det är inte säkert att du är känslig mot allt utan det gäller att testa sig fram, något som är vanligt inom en metod som går under namnet FODMAP som du kan läsa mer om här.

Med hjälp av dietisten Sofia Antonsson har vi identifierat några av de värsta bovarna. Vi listar också vilka råvaror du kan välja utan att vara orolig.

Foto: Panthermedia

2. Avokado & blomkål

Alla vet att vår kropp mår bra av grönsaker. De innehåller viktiga vitaminer, mineraler, fibrer och andra nyttigheter.

Men för problemmagar gäller det att välja rätt.

– Många får för sig att om du har dålig mage så ska du antingen äta jättemycket grönsaksfibrer eller jättelite. Egentligen handlar det om att välja rätt sort, säger Sofia Antonsson.

Många har exempelvis dålig koll på att både avokado och blomkål kan vara problematiska. Precis som sockerärtor och svamp innehåller de så kallade sockeralkoholer som är både laxerande och gasbildande.

LÄS OCKSÅ: Ont i magen? Det här kan du göra?

Foto: iStock

3. Lök & vitlök

Lök och vitlök bildar basen till ett stort antal maträtter. Men eftersom de räknas som svårsmälta kolhydrater innebär det också att de kan ställa till det för magen.

– Alla sorters lök är gasbildande, säger Sofia Antonsson.

Många med IBS (Irritable Bowel Syndrome) har problem med just lök och vitlök, särskilt i rått tillstånd. En möjlig ersättare till just lök skulle kunna vara blastdelarna på salladslök, vårlök eller purjolök. De besvärliga fibrerna sitter nämligen i de vita delarna och de gröna brukar därför fungera bättre.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Fibrer minskar risken för att dö i förtid

Foto: iStock

4. Äpplen

Precis som grönsaker innehåller frukt en stor mängd gynnsamma nyttigheter. Men återigen är det viktigt att välja rätt.

– Och ät inte för mycket frukt på en gång. Dela upp det över dagen och ät en och en. Skippa den där stora smoothien eller juicen, säger Sofia Antonsson.

Både äpplen och päron innehåller flera ämnen som är dåligt för magen. De innehåller både fruktos och sockeralkohol som inte rekommenderas för en känslig mage.

Se även upp för plommon, aprikos, nektarin och persika.

5. Vattenmelon

Få saker är så läskande som en färsk vattenmelon. Men förutom att de lätt plockar upp bakterier är melonen ett riktigt problembarn även när det kommer till magbesvär.

– Många känner inte till det här, men vattenmelon är en riktig värsting, säger Sofia Antonsson.

Precis som med äpplen och päron innehåller vattenmeloner fruktos och sockeralkohol. Lägg där till de så kallade oligosackariderna som är ett bråkigt fiber som gärna jäser i magen.

LÄS OCKSÅ: Mage: 9 vanliga problem och lösningar

Foto: Roger Vikström

6. Cashewnötter

Generellt sätt är nötter något nyttigt så länge man inte frossar i för stora mängder. Nötter innehåller nämligen stora mängder kalorier.

– Det är lätt att äta en hel middag utan att tänka på det, säger Sofia Antonsson.

Känsliga magar bör var försiktiga med cashewnöten.

Enligt Antonsson går både cashewnöten och pistagenöten helt bort om du vill ta hand om din mage. Tack och lov finns det bra alternativ som du hittar längst bak i listan.

Foto: ISTOCKPHOTO

7. Bönor

Baljväxter är ett vitt begrepp som täcker ett stort antal råvaror som nötter, ärter, linser och bönor. Tyvärr är det något som känsliga magar ofta reagera kraftigt på.

Särskilt det sistnämnda.

– Tyvärr är det många som har svårt för bönor, framför allt i större mängder, säger Sofia Antonsson.

För att göra baljväxterna lite snällare kan man lägga dem i blöt. Konserverade linser är allra snällast mot magen och konserverade kikärtor brukar fungera i mindre mängd. Bönor är dock fortfarande ett svårt kapitel. Ett undantag är gröna bönor som funkar utmärkt!

Foto: iStock

8. Livsmedel som du kan äta utan att vara orolig

Bara för att du är känslig mot just en matgrupp så behöver det inte betyda att du är känslig mot allt. Som sagt gäller det att testa sig fram.

Men för att vara på den säkra sidan listar vi här ett antal råvaror som du kan äta utan att vara orolig.

Frukt & bär

* Apelsin

* Banan

* Kiwi

* Jordgubbar

* Hallon

* Blåbär

Grönsaker

* Morot

* Paprika

* Palsternacka

* Zucchini

* Gröna bönor

Nötter

* Hasselnötter och mandel (i mindre mängd).

* Valnöt, jordnöt, paranöt och pekannöt (är ofta helt ofarliga)

LÄS OCKSÅ: Ballongmage? Experten om de värsta bovarna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här