Lever du i en ständig pruttfest? Då kan det vara dags att se över vad du äter.
1 av 2: Lever du i en ständig pruttfest? Då kan det vara dags att se över vad du äter. Foto: Getty Images
Här tipsar en läkare och en dietist om vad du bör käka och vilka livsmedel du bör undvika.
2 av 2: Här tipsar en läkare och en dietist om vad du bör käka och vilka livsmedel du bör undvika. Foto: Getty Images

Ständig pruttfest? Det här ska du äta för att fisa mindre

Lever du i en ständig pruttfest? Då kan det vara dags att se över vad du äter.

Här tipsar en läkare och en dietist om vad du bör käka och vilka livsmedel du bör undvika.

Fjärt, fis, rökare, brakare, flatulens - kärt barn har många namn.

Gasbildning i sig är inget problem, däremot kan det uppfattas som besvärande både för dig och din omgivning om det är en ständigt återkommande problematik.

För att slippa besvär är läkaren Andreas Munk Petersens råd att försöka utesluta livsmedel som du misstänker ökar din gasproduktion.

Ett tillvägagångssätt är att använda den så kallade FODMAP-dieten som från början utvecklades för personer med IBS, irritable bowel syndrome.

LÄS OCKSÅ: Så kan du få dina fisar att lukta mindre illa 

Livsmedel som ökar gasbildning

– När vi äter något med ett högt fruktos- eller laktos-innehåll är det svårt för magen att smälta det. Det tar lång tid för tarmen och sätter igång de bakterier som skapar gaser, säger dietisten Anne Catherine Faergeman enligt danska BT.

Du väljer alltså bort livsmedel som mjölk, äpplen, broccoli och kikärter och äter istället råvaror som bananer, morötter, selleri, paprika, hårdost, spenat och squash.

– Det är förstås synd att välja bort livsmedel som du kan äta, bara för att det ger en annan typ av näring till magen, säger Faergeman.

LÄS OCKSÅ: 7 saker som ditt bajs säger om hur du mår 

Ät balanserad kost

Hennes och Petersens råd är därför att försöka äta så balanserat som möjligt och helt enkelt vara uppmärksam på när du fiser mer och om det luktar illa. Då är det ett tecken på att något är fel.

Att dina fisar inte luktar behöver å andra sidan inte betyda att matsmältningen fungerar perfekt. Och det är faktiskt inte möjligt att äta sig till helt odörfria pruttar.

LÄS OCKSÅ: 5 saker dina fisar kan avslöja om hur du mår 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande