ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Slipp degmagen! 10 smarta sätt utan att banta

Tidigare var det främst män som hade stora magar. Kvinnornas extrakilon satt runt höfter och lår. Men de senaste decennierna har något hänt. Även kvinnor dras med hårda, runda kaggar. Bukfetman är också förrädisk. En del har den utan att den syns.

Ät långsamt, skippa smörgåsar och njut av en kopp grönt te. Här är 10 smarta och enkla tips som får magkilona att försvinna.

LÄS MER: 8 orsaker till att du inte blir av med putmagen

Foto: Image Source

1 av 10

1. Försök sluta stressa

Stress är den främsta orsaken till bukfetma. Börja med att skriva ner punkter hur du kan göra ditt liv lugnare. Skilj viktigt från oviktigt. Låt också 1–2 av dina träningspass per vecka vara avslappnande, som yoga eller qigong.

Tre medvetna andetag 20–30 sekunder

Här är en övning som hjälper dig att landa i nuet. Sätt dig till rätta på en stol med fötterna i golvet. Sträck på dig och slut ögonen. Du behöver inte andas på något speciellt sätt utan bara observera vilka kroppsliga upplevelser de tre andetagen för med sig: i näsan, bröstkorgen eller i magen. Du kan också känna andetaget som helhet: inandningen, den korta pausen och hela utandningen.


KÄLLA: Psykologen och mindfulnessläraren Johan Bergstad.

1 av 10