Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>MAGE

Publicerad 22 sep 2015 09:15

PMS – 17 livsmedel som lindrar smärtan

<span>Popcorn är perfekt när du har PMS-cravings – det kan också hjälpa dig med humöret!</span>

Popcorn är perfekt när du har PMS-cravings – det kan också hjälpa dig med humöret!

Foto: Colourbox

PMS kan ta sig uttryck på flera sätt.

Humörsvängningar, svullen mage och värk i kroppen är några av de vanligaste symptomen.

Receptfria och receptbelagda tabletter kan hjälpa – men visste du att även maten kan påverka måendet till det bättre?

Här listar vi 17 livsmedel som lindrar mensbesvären.

PMS-besvär drabbar inte alla - men många. Och symptomen varierar från person till person. Medan vissa bara blir lite trötta och oroliga i magen kan andra få så mycket ångest och fysisk värk att de måste stanna hemma från jobbet. De senaste åren har mensrelaterade hälsoproblem fått större uppmärksamhet i Sverige, bland annat tack vare kulturprofilerna Liv Strömquists och Annika Norlins sommarprat i P1.

En del drabbade härdar på egen hand, tills krämporna försvinner med mensen. Andra behöver få p-piller, antidepressiva eller smärtstillande läkemedel utskrivna.

Men det går också att förebygga besvären genom att äta en näringsriktig och ändamålsenlig kost.

Med hjälp av tidningen Women's health listar vi 17 livsmedel som kan lindra din PMS.

LÄS OCKSÅ: Lider du av svår PMS?

Popcorn håller humöret på en jämnare nivå.

Foto: Ciaran Griffin

Mot humörsvängningar

Matvete, quinoa och popcorn

Humörsvängningar kan botas med långsamma kolhydrater, som stimulerar ”må bra”-hormonet serotonin. Dessutom ger de gott om energi, så att man inte dippar ytterligare till följd av hunger och trötthet. Studier har visat att folk som äter lågkolhydratkost är mer benägna att känna sig nere, oroliga eller arga. Så undvik snabba kolhydrater – men se till att få i dig fullkornsprodukter.

Lax kan fungera antidepressivt.

Foto: Hans Desser

Grillad lax och chiafrön

Omega-3-fetter kan också boosta humöret. Enligt viss forskning fungerar de liknande antidepressiva läkemedel. Grillad lax och chiafrön är proppade med de nyttiga fetterna, så välj hellre fisk än kött till middag och varför inte äta chiapudding till frukost under de kritiska dagarna?

Banan är ett knep mot tröttheten.

Foto: Colourbox

LÄS OCKSÅ: 7 myter om mens: Det här är sant och falskt

Mot trötthet

Bananer

Humörsvängningar som ångest och oro kan göra att man får svårt att somna och sova, vilket i sin tur orsakar trötthet. Då kan man behöva hjälp att komma till ro på kvällarna. Bananer innehåller hormonet melatonin, som reglerar dygnsrytmen och är vanligt som behandling mot sömnbesvär. Så ta en frukt efter middagen.

Se till att få i dig vitamin B12 den tiden på månaden.

Foto: Dmitriy Syechin

Kyckling, kalkon och kött

Kanske sover du bra – men känner dig ändå seg under mensperioden? Då kan det hjälpa att äta extra B12-vitamin, som ger energi och gör dig piggare. B12 finns naturligt i kyckling, kalkon och kött. Så du behöver inte köpa tillskott på burk.

LÄS OCKSÅ: Maten som får dig att sova bra – och länge!

Broccoli kan minska svullnaden.

Foto: Serhiy Shullye

Mot svullen mage

Broccoli, brysselkål och kronärtskocka

Kanske låter det motsägelsefullt att fiberrik och mättande mat som broccoli, brysselkål och kronärtskocka skulle göra magen lättare snarare än att fylla upp den. Men faktum är att fiberrika grönsaker kan minska svullnad. Det beror på att de innehåller mycket vatten, som hjälper till att driva ut avfall och gaser ur kroppen. Så stek lite broccoli i smör och servera som tillbehör till kalkonen, kycklingen eller laxen.

LÄS OCKSÅ: 10-i-topp: Här får du flest fibrer

Pumpakärnor innehåller magnesium som kan hjälpa mot huvudvärk.

Foto: Colourbox

Mot huvudvärk

Pumpakärnor

En del får ont i huvudet före och under mens. Då kan man behöva äta mer magnesium. Mineralen, som bland annat hittas i pumpakärnor, vidgar blodkärlen, vilket i sin tur lindrar huvudvärken. Så strö ett par matskedar över frukostyoghurten eller lunchsalladen.

Spenat är fullt av vitamin A som hjälper dig att hålla hyn fräsch även under lingonveckan!

Foto: colourbox

Mot akne

Grönkål, spenat och romansallad

Inte bara händer det saker i ditt inre. Dessutom kan PMS orsaka dålig hy. För att motverka finnar, kvisslor och andra akneproblem kan man äta bladgrönsaker som grönkål, spenat och romansallad. De innehåller nämligen gott om vitamin A, som bekämpar torr hy och skyddar (måttligt) mot UV-strålning.

Håll dig mätt på bra mat för att slippa cravings. Ägg är ett bra substitut.

Foto: Olga Milkina

Mot matcravings

Ägg

Blir du också sugen på choklad samt andra godsaker och onyttigheter vid mens? Då finns det en effektiv lösning: undvik att bli akut hungrig, genom att äta bra och jämnt under hela dagen. Komplettera gärna frukosten med ägg, som är proteinrikt och mättande. Kokt, stekt, omelett eller röra är några av alla mumsiga variationer.

LÄS OCKSÅ: 5 sorters mat med mer protein-boost än ägg

Relaterat