Ont i magen? 5 vanliga orsaker och vad du kan göra

En del lider för jämnan, andra mår ganska bra mellan varven. Oavsett vilket som gäller för dig är du inte ensam om att ha magproblem.

Här listar dietisten Sofia Antonsson fem av de vanligaste magbesvären och vad du kan göra åt dem.

Sofia Antonsson. Foto: Magnus Fond

Så många svenskar har magbesvär

"Väldigt många människor har problem med magen", säger Sofia Antonsson. Man räknar med att 15-20 procent lider av IBS, orolig tarm. Lägger vi till halsbränna och magkatarr är vi uppe i närmare hälften av befolkningen.

Magbesvären kostar inte bara i lidande utan även i pengar. I en kanadensisk studie från 2006 följde forskarna drygt 1 500 IBS-patienter under ett år för att bland annat ta reda på hur deras magbesvär påverkade arbetsproduktiviteten. Studien visade att magproblemen ledde till att försökspersonernas produktivitet på jobbet sjönk med mer än en tredjedel.

LÄS OCKSÅ: 5 symtom på IBS - så lindrar du din IBS-mage

Alla magproblem går inte att bota och det finns sällan en quick fix för att bli fri från besvären. Men du kan ändå göra en hel del för att lindra obehaget och i vissa fall bli helt frisk.

– Det handlar om ett systematiskt arbete med kosten samt att ta itu med stressen i sitt liv, säger Sofia Antonsson. Stress och kost påverkar tarmfloran mycket mer än många är medvetna om.

Hälsoliv har tillsammans med Sofia Antonsson listat fem möjliga bovar bakom magproblemen och vad du själv kan göra för att må bättre.

Foto: Shutterstock

1. IBS - orolig tarm

Irriterad, orolig tarm och uppblåst mage - eller IBS (irritable bowel syndrome) som sjukdomen kallas - är så vanligt att det klassas som en folksjukdom. Symtomen varierar: gasbildning, uppsvälld mage, kramper i magen. En del med IBS har diarré, andra förstoppning och några har både och, fast i olika perioder. IBS är en så kallad symtomsjukdom, det vill säga att det bara går att ställa diagnos utifrån symptomen, inte prover.

Många med IBS vaknar besvärsfria på morgonen, men ju längre dagen går, desto mer krånglar magen. På kvällen är magen rejält uppsvullen. En del vågar knappt gå ut av rädsla för att inte hinna till en toalett i tid.

– IBS och stress hänger ihop, säger Sofia Antonsson. Därför måste man få bukt med stressen för att få ordning på magen. En kombination av kostbehandlingen Fodmap - att man utesluter de kolhydrater som jäser i magen - och antistressbehandling har visat sig vara den mest effektiva behandlingsmetoden.

Målet är alltså inte att äta enligt Fodmap hela livet, utan att kunna lägga tillbaka så många livsmedel som möjligt. Kontakta en dietist om du vill göra hela Fodmap-programmet. Då blir det rätt redan från början. En annan populär behandlingsform vid IBS är KBT, kognitiv beteendeterapi.

LÄS OCKSÅ: Så lindrar du din IBS-mage

Symtom på IBS:

• Uppblåst mage.

• Gaser, kramper.

• Diarré, förstoppning eller både och.

Exempel på mat du bör undvika:

• Pasta, bröd.

• Äpplen, päron, fruktjuice.

• Lök, vitlök, baljväxter.

• Mjölkprodukter med laktos.

Ät i stället (exempel):

• Ris, potatis.

• Apelsin, banan, bär.

• Tomat, morot, zucchini, paprika.

• Laktosfria mjölkprodukter.

Tre goda råd

• 1. Minska stressen i ditt liv.

• 2. Gå en Fodmap-behandling hos en dietist.

• 3. Testa KBT.

LÄS MER: IBS-mage? Här är de 7 värsta livsmedlen
Foto: Shutterstock

2. Halsbränna

Halsbränna kallas även magsaftsrelux och beror på att den övre magmunnen inte kan hålla tätt. Det leder till att magsaft och osmält mat från magsäcken släpps igenom upp till matstrupen, vilket ger en svidande, brännande känsla.

– Ett bra sätt att bli av med halsbränna är att undvika sådant man misstänker har orsakat den, säger Sofia Antonsson. Det kan vara mycket mat på kort tid, för mycket kaffe eller alkohol eller fet mat. Det handlar om att experimentera sig fram. Däremot ska man undvika de syrehämmande preparat som ofta rekommenderas vid halsbränna.

– Många känner obehag för att de har för lite bildning av saltsyra i magsäcken. Att då ta saltsyrehämmande tabletter ger motsatt effekt. Dessutom kan dessa preparat på sikt ge kraftiga biverkningar som benskörhet, sämre näringsupptag samt risk för hjärt-kärlsjukdom.

– Istället bör man tillföra kroppen saltsyra samt gärna mat- smältningsenzymer.

Om du har svåra problem med halsbränna, sök hjälp. Magsaften är så frätande att den kan skada slemhinnan i matstrupen och på sikt orsaka inflammationer.

LÄS MER: 7 metoder för att bli av med halsbränna

Symtom på halsbränna:

• Sura uppstötningar, ibland nästan som små kräkningar.

• Svidande, brännande känsla i mage och bröst.

Undvik:

• Kaffe i stora mängder.

• Alkohol.

• Fet mat.

• Stora portioner.

• Saltsyrehämmande tabletter.

• Att böja dig framåt en stund efter maten

Knep som kan lindra halsbränna

• Drick vatten i små klunkar när halsbrännan kommer.

• Drick ett glas vatten med 1–2 msk äppelcidervinäger en kvart före maten.

• Testa tabletter med saltsyra och matsmältningsenzymer som finns i hälsokosten.

LÄS OCKSÅ: Experten: 5 värsta livsmedlen för dina tarmar

Foto: Shutterstock

3. Magkatarr

Alla med halsbränna lider inte av magkatarr, men halsbränna är vanligt hos dem som har det. Magkatarr känns ofta i mellangärdet. Andra vanliga symtom är rapningar, illamående eller att man blir mätt redan efter några tuggor. Om du misstänker att du har magkatarr är det viktigt med en ordentlig läkarutredning. Därefter kan du börja laborera själv.

– Liksom vid halsbränna bör den som lider av magkatarr undvika att äta syrehämmande preparat, alltså de preparat som tyvärr ofta rekommenderas dessa patienter, säger Sofia Antonsson.

Enligt Sofia Antonsson behöver de flesta som lider av magkatarr ta det lite lugnare.

– Stressen minskar kroppens produktion av magsyra och matsmältningsenzymer, säger hon. Det är det som gör att magmunnen inte sluter sig tillräckligt, vilket orsakar bland annat halsbränna. När magens miljö inte är tillräckligt sur blir i stället maten surare när den kommer ner i tarmen. Det leder bland annat till sämre matsmältning.

LÄS OCKSÅ: Är din magsmärta farlig? Läkarens bästa råd

Symtom på magkatarr:

• Halsbränna.

• Rapningar.

• Illamående.

• Mättnadskänsla efter bara några tuggor.

• Ont eller känsla av obehag i mellangärdet.

Exempel på mat du bör undvika:

• Svårsmält mat som snabbmat och friterat.

• Starka kryddor.

• Lök och paprika.

• Kaffe och alkohol i stora mängder.

• Sur mat som apelsin och citron. Fiberrik mat.

Ät i stället (exempel):

• Kokt eller ugnsbakad fisk.

• Vitt kött som kyckling och kalkon.

• Lättkokt broccoli och spenat.

Fem goda råd

• 1. Ät långsamt.

• 2. Tugga noga.

• 3. Ät regelbundna måltider.

• 4. Undvik saltsyrehämmande tabletter.

• 5. Testa i stället tablettermed saltsyra och matsmältningsenzymer (finns i hälsokosten).

LÄS MER: Vad ska man äta mot magkatarr egentligen?
Foto: Shutterstock

4. Glutenintolerans

Endast 1-2 procent av befolkningen är glutenintolerant, det vill säga lider av celiaki och inte tål gluten alls.

Men betydligt fler upplever att de är känsliga mot denna uppsättning proteiner som finns i bland annat vete, råg och korn. Glutenintolerans diagnostiseras med ett blodprov. Om du misstänker att du är glutenintolerant bör du göra ett glutentest hos läkaren innan du utesluter gluten ur kosten.

– Glutenintolerans går bara att spåra så länge man fortfarande äter gluten, säger Sofia Antonsson. Och jag vill verkligen poängtera att det är viktigt att veta om man är glutenintolerant eller endast glutenkänslig.

Glutenintolerans innebär att gluten gör tunntarmen inflammerad och förhindrar den att ta upp tillräckligt med näring.

– Om du är glutenintolerant är det glutenfritt för resten av livet som gäller, säger Sofia Antonsson. Om du där-emot är glutenkänslig, alltså märker att mår bättre när du utesluter gluten ur kosten, behöver du inte vara lika noggrann. Huvudsaken är att du då avstår från gluten i stort. Ofta mår exempelvis människor med IBS bättre om de äter glutenfritt eftersom de då även undviker de fibrer i sädesslagen som ger IBS-problemen. Även patienter med autoimmuna sjukdomar som reumatism och hypotyreos, underfungerande sköldkörtel, kan må bättre av glutenfri kost.

LÄS OCKSÅ: Uppblåst mage? Det här ska du äta och inte

Symtom på glutenintolerans, exempel:

• Ont i magen.

• Uppblåst mage.

• Diarré, bubblig mage.

• Trött, hängig.

• Viktnedgång.

• Mår illa.

• Ont i skelettet.

Vad göra?

Ta ett glutentest hos läkare. Därefter - om det visar sig att du är intolerant - bör du äta glutenfritt för resten av livet.

Om du bara är glutenkänslig:

Dra ner på, eller undvik, gluten – det vill säga produkter med vete, råg och korn. Du behöver dock inte vara lika petig som den som har konstaterad intolerans. Testa dig fram. Kanske tål du mat med råg, men inte mat gjord på vete.

LÄS OCKSÅ: 9 frågor och svar om glutenintolerans
Foto: Shutterstock

5. Inflammatoriska tarmsjukdomar

Crohns sjukdom och ulcerös kolit är båda kroniska tarminflammationer. Enkelt uttryckt kan man säga att ulcerös kolit är vanligare, men Crohns allvarligare. Vid Crohns sjukdom angriper kroppen sig själv och skapar inflammation och sår på tarmens slemhinna. Ibland går inflammationen hela vägen från munnen till ändtarmsöppningen, men det vanligaste är inflammationen sätter sig i tunntarmen eller första delen av tjocktarmen. De inflammerade delarna har svårt att ta upp näring. Vanliga symtom är gasbildning, magont och svullen mage.

En del blir trötta och hängiga på grund av att kroppen inte tar upp näring som den ska. Ett annat vanligt symptom är bölder och fistlar vid ändtarmsöppningen samt diarré och ibland blod och slem i avföringen.

– Kroppen kan inte själv bota inflammationer som Crohns, eftersom det är kroppen själv som orsakar skadan, säger Sofia Antonsson. Men många Crohns-patienter upplever att de mår bättre med kostbehandlingen FODMAP, som tagits fram för att hjälpa personer med IBS. FODMAP dämpar inte inflammationen, men dämpar symptomen. Utöver det tycker jag att man kan lägga till mat med antiinflammatorisk effekt som gurkmeja, ingefära och mat rik på Omega 3-fettsyra. I hälsokosten kan man också hitta glutamin, en aminosyra som kan hjälpa till att läka tarmslemhinnan.

Ulcerös kolit, då? Precis som vid Crohns sjukdom är det kroppen själv som angriper cellerna i tarmslemhinnan och gör den inflammerad. Skillnaden är att vid ulcerös kolit angrips endast tjocktarmen.

– Den som har ulcerös kolit mår bra av att äta på samma sätt som den som lider av Crohns, säger Sofia Antonsson. Många mår också bra av att få i sig nyttobakterier, eller probiotika som det kallas. Det finns flera bra preparat med probiotika i hälsokosten.

Symtom på inflammatorisk tarmsjukdom, exempel:

• Gaser, magont, svullen mage

• Trött och hängig

• Diarré

• Bölder och fistlar i ändtarmsöppningen

• Blod och slem i avföringen

Exempel på mat du bör undvika:

• Baljväxter

• Lök, vitlök

• Olika kålsorter

Fiberrik mat

• Stark mat

• Mjölkprodukter

• Friterad mat och snabbmat

Ät i stället (exempel):

• Kokt mat

• Mat lagad i ugn

• Laktosfria mjölkprodukter

Tre goda råd:

• Ta hjälp av en dietist för att få en kostplan som passar just dig

• Ät flera små måltider i stället för ett fåtal stora

• Testa probiotika preparat med bakterier som är bra för magen

LÄS MER: Mage: 9 vanliga problem och lösningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!