Nya hälsomaten - så nyttig är den egentligen

Hur nyttig är egentligen den supernyttiga hälsomaten?
Dietist Sofia Antonsson reder ut vad som är nyttigt och inte. 
– Jag tycker det finns en gräns, och att vi ska sluta jaga superbär och superpulver, säger Sofia Antonsson. 

Andra har också läst

Foto: Shutterstock.

1. Matcha-latte

Matcha är ett koncentrat av grönt te. Tebladen är näringsfyllda och har sedan malts ner till ett fint pulver som sedan blandas i varmt vatten.

ANNONS: Ekologisk matcha – erbjudande från webbshopen Happy Green i samarbete med Hälsoliv (EXTERN LÄNK)
Det finns gott om polyfenoler (antioxidanter som ska vara bra för oss) i matcha, och det är en av anledningarna till att matcha sägs vara så nyttigt.
Det är också gott om koffein i matcha, upp till tre gånger så mycket koffein som i en vanlig kopp te.
Så nyttigt är det: 
– Man kan absolut ta en matcha-latte istället för sin vanliga latte eller te, om man tycker att det är gott. Det är förmodligen lite dyrare. Det finns inget dåligt i matcha, det innehåller vitaminer och mineraler. 
Sofia Antonsson menar att hon är skeptisk till den "detox"-effekt som många produkter utlovar. 
– Däremot kan jag vara lite skeptisk till den här "detox"-effekten som man lätt använder som argument, detoxa gör kroppen bra själv. Men att dricka en matcha-latte tillför nyttiga ämnen och är inget fel. Men mycket av det här nyttiga i teet kan man få genom att i stället äta svenska grönsaker och bär.
– Jag tycker det finns en gräns, och att vi ska sluta jaga superbär och superpulver och fokusera på våra svenska bär i stället. 
LÄS OCKSÅ: Stressmage? 6 knep som funkar  
KLICKA PÅ PILEN FÖR ATT LÄSA VIDARE 

Foto: Shutterstock.

2. Acaibowl

Acaibäret kommer från Brasilien, och är full med antioxidanter och fettsyror. Acaibäret sägs vara bra för kroppens fettförbränning, något som varit omdiskuterat.
Acaibäret visade sig i stället i en annan studie ha en motsatt effekt, och att du istället går upp i vikt av superbäret.
Så nyttigt är det: 
– Det finns jättemycket polyfenoler (antioxidanter) i acai. Hur kroppen tar hand om antioxidanter som vi tillsätter via kosten är inte helt klarlagt ännu, men att bäret är rikt på antioxidanter är fakta. Sedan är ju bäret skördat i Brasilien och transporteras långa sträckor, så det finns ju en klimataspekt här också som man borde tänka på, säger Sofia Antonsson. 
Det finns andra bär som också är nyttiga, blåbär till exempel.
– Att ta en acaibowl till frukost eller lunch är inte dåligt, men det handlar hela tiden om att se helhetsbilden av vad man äter under en dag och inte snöa in för mycket på ett bär eller en maträtt.

Foto: Shutterstock.

3. Grönkålssmoothie

Grönkål är rik på järn, C-vitamin, lutein och A-vitamin. Grönkål kallas också för bladkål eller kruskål och har mörkt gröna eller blågröna krusiga blad. 
Grönkål kan ätas rå och även populär att användas i mat; som grytor, smoothies, hälsodrinkar eller soppor.
Så nyttigt är det: 
– Alla kålsorter är väldigt bra för tarmbakterierna, det är rena godiset för dessa. Fibrerna i kålen gör att bakterierna kan föröka sig och kålen är full med vitaminer, fibrer, antioxidanter. Grönkål kan vissa tycka är lite svårt att använda, men man kan ha det i pasta, sallad eller gratänger, säger Sofia Antonsson. 
Det finns gott om C-vitamin och aminosyror i grönkålen också.
– Något att tänka på med smoothies är om man köper de ute på stan är att vara noga med att kolla vad som är i dessa. Ibland kan det vara så att en smoothie består till 80 procent av äpplejuice. Då blir det ju inte lika nyttigt, som en smoothie med mycket frukt, eller, framförallt grönsaker i. 
LÄS OCKSÅ: Här är bästa maten för en bra tarmflora 

Foto: Shutterstock.

4. Dadelbollar/energibollar/rawfoodbollar

Dessa bollar är en nyttigare variant på de klassiska chokladbollarna.
Torkad dadel i stället för socker i chokladbollarna gör dem nyttigare, och vanligt är att använda nötter, mandel och torkad frukt i dessa bollar.
Så nyttigt är det: 
– Dadelbollar och liknande är absolut ett nyttigare alternativ, men jag skulle inte rekommendera att man äter de till frukost, lunch och middag. Det är nyttiga fetter i nötterna i en dadelboll, men energin finns kvar och det är ju socker från torkad frukt. Så det är inte helt nyttigt i den bemärkelsen att man kan äta hur många som helst, säger Sofia Antonsson. 
LÄS OCKSÅ: 5 enkla råd för att slippa ballongmage  

Foto: Shutterstock.

5. Ingefärsshot

Ingefära är den knöliga växtroten som hyllas för sina nästintill magiska egenskaper.
Ingefära kan ätas färsk, mald eller i olika juicer. Ett sätt att få i sig en rejäl dos ingefära är om du tar en ingefärsshot; till 1,5 liter behöver du 200 gram citroner och 200-300 gram ingefära skuren i bitar.
Så nyttigt är det: 
– Det finns fortfarande ganska få studier gjorda på exakta effekterna av ingefära, framför allt när det gäller den antiinflammatoriska effekten. Att den är bra för illamående finns det studier på, och ska också vara bra om man har ömma muskler och leder. Ingefära är alltså inte dåligt för oss, men hur bra det är saknas det studier på, säger Sofia Antonsson. 
Det är alltså helt okej att äta mycket ingefära, men ibland är vi lite lättfångade med den typen av kunskap som ska vara "superingrediensen".
– Det finns andra saker som är lika nyttigt som man kan få med sig i vanliga kosten.
Ibland blir det ett feltänk, att det är lätt att rättfärdiga vissa produkter bara för att de innehåller naturliga ingredienser. Det är sällan något som är 100 procent bra eller 100 procent dåligt, säger Sofia Antonsson. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här