Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>MAGE

Publicerad 11 jul 2018 19:00

Mörk choklad och valnötter kan rädda tarmfloran

Mörk choklad är full av nyttig prebiotika

Mörk choklad är full av nyttig prebiotika

Foto: shutterstock

Vi har länge pratat om probiotika och hur det skulle vara ett mirakel för magen. Nu är det i stället prebiotika som trendar i hälsovärlden. Något som finns i flera vanliga livsmedel och är lätt att lägga till i sin vanliga kosthållning. 

En balanserad tarm sägs vara nödvändig för både maghälsan och knoppen. Tidigare sas det att probiotika var mirakelmedlet för magen men nu går trenden mer och mer mot att prebiotika är det som gäller. Prebiotika är olika kostfibrer som mest förekommer i vissa grönsaker och mjölksyrade livsmedel. Det hjälper matsmältningsprocessen, hämmar tillväxten av farliga bakterier och stärker immunförsvaret. Prebiotika finns i en mängd livsmedel. Dessa 6 livsmedel är lätta att få in i sin vanliga kosthållning. 

LÄS MER: 6 maträtter du ska äta för magens skull  

1. Valnötter

Valnötter innehåller fibrer och andra prebiotiska komponenter som supportar tarmfloran. En liten studie som kom 2018 visade att om man åt en halv kopp valnötter varje dag under tre veckor så växte de goda bakterierna och tog bort de onda. 

2. Mörk choklad

Att choklad skulle vara nyttigt blir man lika förvånad över varje gång. Men mörk choklad innehåller polyfenoler som fungerar som prebiotiska antioxidanter. De gör gott för tarmbakterierna. Hur mycket choklad som är bra är som alltid en diskussionsfråga men allt med måtta. 

3. Lök

Lök är hälsosammare än man tror. I prebiotika-sammanhang är löken ofta omnämnd som ett bra livsmedel för magen. Men inte bara för magen utan påverkar även det dåliga kolesterolet på ett bra sätt. 

LÄS MER: Supermat som gör dig frisk 

4. Havregryn

Havregryn är fulla av prebiotisk stärkelse som hjälper din mage att hålla sig hälsosam och skyddad från de dåliga bakterierna. 

5. Röda linser

En av de stora fördelarna med röda linser är att de kokar snabbare än andra linser. De är dessutom fyllda av prebiotika och annat får att få bort det onda kolesterolet i din kropp. 

6. Majs

Majs innehåller inte bara prebiotika-fylld stärkelse utan även fytonutrienter som skyddar både det ena och det andra. För att göra majsen ännu nyttigare, gör en sallad på majs och svarta bönor, tomat och vinägrett.