Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>MAGE

Publicerad 6 mar 2019 10:37

Krånglig mage? Det här kan du satsa på och undvika

Tarmfloran är viktig för vår hälsa.

Tarmfloran är viktig för vår hälsa.

1/2

Foto: Shutterstock

Exakt hur vi kultiverar en väl fungerande mage är fortfarande under diskussion, men det finns tydliga ledtrådar.

Exakt hur vi kultiverar en väl fungerande mage är fortfarande under diskussion, men det finns tydliga ledtrådar.

2/2

Foto: Shutterstock

En mångfald av tarmbakterier kan vara nyckeln till en frisk mage – som i sin tur kan påverka stora delar av våra liv.

Men hur gör man för att nå den målbilden? Och går det ens att förändra sin tarmflora?

Hälsoliv reder ut.

Alla människor har en unik tarmflora som tros styra många funktioner i vårt liv – allt från hur vi sover till en ökad risk för sjukdomar, viktuppgång och depression.

Mycket handlar om arv från våra föräldrar, men miljön vi lever i, vad vi äter och vår övriga livsstil kan också spela roll för hur just din tarmflora ser ut.

Nu till frågan: Går det att kultivera en väl fungerande tarmflora eller är vi fast med det vi har? Det är mycket vi fortfarande inte förstår, men vi har kommit en liten bit på vägen.

– Än så länge vet vi inte hemligheten bakom en ultimat tarmmikrobial hälsa. Men en observation från många studier är att en hälsosam tarmflora har en hög mångfald, säger Doktor Charlotte Hedin, specialistläkare, PhD på Magtarmsjukdomar vid Karolinska universitetssjukhuset

Mamma hade rätt!

Med hög mångfald menas att det finns många olika typer av bakterier (mikrobioter), i tarmen.

Enligt Hedin finns det stöd för att det vi stoppar i oss kan bidra till en bättre magmiljö och det är egentligen inte raketforskning.

– Kosten som stöder mikrobiell mångfald är den kost som läkare, dietister, regeringar och våra mammor har berättat för oss att vi borde äta hela tiden: Fibrer, frukt, grönsaker, nötter, frön, bär, olivolja, kålväxter, säger hon.

Hedin menar också att det sannolikt är bättre att laga mat från grunden snarare än att äta färdiga eller bearbetade livsmedel.

LÄS OCKSÅ: Ät fibrer och lev längre! Lista på fiberrik mat som fixar magen

Ät inte antibiotika i onödan

En annan viktig komponent är antibiotika. Läkemedlet har som bekant uppgiften att döda bakterier vilket innebär att även goda bakterier dras med i fallet. Hedins råd är att inte äta antibiotika i onödan, så gott det går.

Rozalyn Simon, forskare vid Linköpings universitet menar också att vi tjänar på att exponera oss för nya saker så mycket som möjligt. Laga nya typer av mat, äta på olika restauranger, resa och våga exponera oss för bakterier. Det finns också bra stöd för att träning är viktigt.

Finns det något mer vi bör vara försiktiga med?

– Kryddstark mat kan vara irriterande för magen, något som många märker när den ska ut. Högt intag av alkohol kan också störa viktiga funktioner, säger Simon.

Charlotte Hedin lägger till att det råder brist på bra studier kring kryddor och att det kan vara individuellt hur magen reagerar. Enligt henne finns en växande hypotes att vissa kryddor, som chili och gurkmeja, kan ha antiinflammatoriska egenskaper och vara bra för dina magbakterier.

LÄS OCKSÅ: Deppig? 4 oväntade sätt tarmfloran kan påverka din hälsa 

Måttlighet är nyckeln

Rozalyn Simon tror också att långsiktigt tänkande belönas. Att hoppa på nya trenddieter stup i kvarten har stor inverkan på floran.

– Folk som ändrar sin kosthållning ofta och dramatiskt tenderar också att ha fler magproblem, säger hon.

Hon jämför det med träning. Du behöver inte bli extremsportare för att gå ner i vikt. Måttlighet är nyckeln. Och stirra dig inte blind på vad andra gör. Om du har magproblem så kan det vara väldigt individuellt vad som funkar. Då gäller det att testa sig fram och sakta men säkert modifiera sin kosthållning.

Något som är viktigt att komma ihåg är att vi fortfarande inte har ett facit. Enligt Charlotte Hedin vet vi inte om det är en låg mångfald av bakterier som orsakar sjukdomar eller tvärtom.

– Det kan vara så att en låg mångfald är en faktor som orsakar sjukdom, eller att en ohälsosam kropp inte kan stödja så många olika typer av bakterier. Men det är nog klokt att tänka på att maten du äter inte bara förser dig med näring, utan även din tarmflora, säger hon.