X
EXPRESSEN.SE

Känslig mage? 11 saker du borde sluta med direkt

Att du bör undvika bönor och ärtor för att slippa en uppblåst mage känner du säkert till.

Men visste du att även avokado, svamp och cashewnötter kan orsaka ballongmage?

Här tipsar dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson om magbovarna du ska se upp för.

Foto: Shutterstock

1 av 12

1. Klassiska ­gasbildare

Visst är bönor, lök och ärtor nyttiga grönsaker, men kan vara en plåga för känsliga magar. Allra värst är bönor som du kokar själv eftersom de har högt innehåll av vattenlösliga fibrer.

- Ett tips om man absolut vill laga själv är att koka dem flera gånger och att hälla ut spadet varje gång. Och ta bort skummet på toppen. Det bästa är dock att köpa konserverade bönor, eller helst linser, som är snällare mot magen, säger dietisten Sofia Antonsson.

Många som märkt att bönor gör dem svullna och gasiga, vet inte att lök och vitlök kan orsaka samma problem. Anledningen är att de innehåller oligosackarider, sammansatta sockerarter, vilka jäser i tarmen och påverkar magen. Försök därför välja andra kryddor än vitlök, och använd rotsaker som morot och palsternacka i stället för lök i till exempel en gryta.

Blomkål innehåller sockeralkoholer som både är laxerande och gasbildande. Om du kokar blomkål kan det ibland hjälpa om du häller bort det första kokvattnet sedan det kokat upp. Därefter häller du på nytt vatten och låter det sedan koka tills det är klart.

LÄS OCKSÅ: IBS-mage? Här är de 7 värsta livsmedlen


1 av 12
ANNONS