Foto: Shutterstock

Känslig mage? 11 saker du borde sluta med direkt

Att du bör undvika bönor och ärtor för att slippa en uppblåst mage känner du säkert till.

Men visste du att även avokado, svamp och cashewnötter kan orsaka ballongmage?

Här tipsar dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson om magbovarna du ska se upp för.

Foto: Shutterstock

1. Klassiska ­gasbildare

Visst är bönor, lök och ärtor nyttiga grönsaker, men kan vara en plåga för känsliga magar. Allra värst är bönor som du kokar själv eftersom de har högt innehåll av vattenlösliga fibrer.

- Ett tips om man absolut vill laga själv är att koka dem flera gånger och att hälla ut spadet varje gång. Och ta bort skummet på toppen. Det bästa är dock att köpa konserverade bönor, eller helst linser, som är snällare mot magen, säger dietisten Sofia Antonsson.

Många som märkt att bönor gör dem svullna och gasiga, vet inte att lök och vitlök kan orsaka samma problem. Anledningen är att de innehåller oligosackarider, sammansatta sockerarter, vilka jäser i tarmen och påverkar magen. Försök därför välja andra kryddor än vitlök, och använd rotsaker som morot och palsternacka i stället för lök i till exempel en gryta.

Blomkål innehåller sockeralkoholer som både är laxerande och gasbildande. Om du kokar blomkål kan det ibland hjälpa om du häller bort det första kokvattnet sedan det kokat upp. Därefter häller du på nytt vatten och låter det sedan koka tills det är klart.

LÄS OCKSÅ: 5 symtom på IBS - så lindrar du din IBS-mage

LÄS OCKSÅ: IBS-mage? Här är de 7 värsta livsmedlen


Foto: Shutterstock

2. Otippade gasbildare att se upp för

Avokado, rödbetor, svamp och ­kronärtskocka är mer okända ma­gplågare, men kan vara lika illa som bönor och ärtor. Avokadon innehåller sockeralkoholer som kan vara gasbildande och laxerande.

Att rödbetor är super­nyttigt är välkänt, bland annat kan det hjälpa till att sänka blodtrycket, men de kan också vara en plåga för känsliga magar. Inlagda funkar de bättre. Tvärtemot mot vad man kanske kan tro är kantareller, champinjoner och annan svamp inte ­lättsmälta ­kolhydrater och kan orsaka en hel del gas vid mat­smältningen. Kronärtskocka är ytterligare en otippad grönsak som kan vara svår att smälta för att den innehåller en ovanligt hög koncentration av fibersorten inulin som är jobbig för tarmarna.

LÄS OCKSÅ: Mage: 9 vanliga problem och lösningar
Foto: Shutterstock

3. Det är skillnad på nötter & nötter

Cashew- och pistagenötter innehåller samma fiberfamilj som till exempel lök och baljväxter. Mandel och hassel­nötter innehåller också samma ­bråkiga fibrer, men i något mindre mängd.

Dessa bör man alltså helt undvika om man har känslig mage och i stället välja andra nötter som till exempel jordnötter, val­nötter eller paranötter.

Nötter och frön innehåller många olika vitaminer och mineraler. Paranötter innehåller till exempel selen som är bra för sköldkörteln. Pumpafrön innehåller magnesium och är bra för hela kroppen. Nötter och frön är gott att lägga i müsli eller gröt och passar också jättebra som ­salladstopping. Den som vill ha ett snabbt och magvänligt mellanmål kan blanda valnötter, kokoschips, pumpafrön och några torkade tranbär.

LÄS OCKSÅ: Ballongmage? Experten om de värsta bovarna
Foto: Shutterstock

4. Drick före eller efter maten

Dåliga nyheter till dig som inte kan tänka dig en måltid utan att få dricka något till, och det gäller även vanligt vatten, även om bubbelvatten är ännu värre på grund av ­kolsyran.

Faktum är att ingen, inte ens de som inte har magproblem, egentligen bör dricka samtidigt som de äter, menar dietisten Sofia Antonsson.

Man kan däremot dricka en halvtimme före måltiden och en och en halv timme efteråt.

- Om man inte dricker ­sam­tidigt som man äter, späder man inte ut matsmältnings­safterna och får inte samma belastning på magsäcken och tarmsystemet.

Dricker du innan maten minskar dessutom hungerkänslorna något vilket kan göra det lättare för dig att ta tid på dig och känna efter när du slutar vara hungrig. Det kan hjälpa dig med att sluta äta för mycket, vilket också är snällt mot magen.

Foto: Shutterstock

5. Öl & läsk

Sorry öl- och även läskälskare, kolsyra ger gaser i magen. Låter du ölen "bubbla ur" innan du dricker är det bättre. Men vem vill ha avslagen öl?

Många med känslig mage som dricker mycket alkohol får diarré och ökade magsmärtor. Det beror på att alkoholen stör tarmarnas känsliga slemhinnor.

Alkohol kan också förvärra magsår och magkatarr och också bidra till att problem uppstår. Känns det som att magen redan är i olag eller att du har ont i den bör du undvika att dricka alkohol. Många känner också att de får sura uppstötningar och halsbränna efter att de druckit alkohol. Det beror på att den övre magmunnen inte förmår hålla tätt lika bra och att ­magsyra läcker upp i matstrupen.

Foto: Shutterstock

6. Friterad mat

Det är kanske ingen skräll att fet mat är ­svårsmält och stannar i matsmältningssystemet en lång tid. Fet mat kan orsaka diarré och öka smärt­känsligheten. När man friterar mat badar man det i olja som värmts till höga temp­eraturer.

Den höga uppvärmningen vid ­friteringen får oljan att oxidera och bilda hälsofarliga ämnen, till exempel det cancer­framkallande ämnet akrylamid. En period där pommes frites, fiskpinnar, lökringar och friterad eller stekt mat är bannlyst kan vara värt ett försök.

Ett skonsammare sätt att tillaga mat är att koka eller ånga snarare är att fritera och steka. Lägg friterad och stekt mat på hushållspapper så att oljan rinner av. Om du måste fritera, gör det själv, och använd ett nyttigt och värme­stabilt fett, som ekologiskt kokosfett.

Foto: Shutterstock

7. Var selektiv när du väljer frukt

"Fem om dagen är bra för magen", brukar man säga om frukt. Men det stämmer inte för alla. Viss frukt som äpple, päron, persika, mango och vattenmelon innehåller stora mängder ­­fruktsocker, och precis som andra ­kolhydrater kan det ställa till det i mag- och tarmsystemet hos känsliga.

Besväret kallas fruktosmalabsorption och innebär att fruktosen inte tas upp från tarmen. Mumsa i stället på jordgubbar, vindruvor, honungsmelon, kiwi, mandarin, banan och blåbär. Även apelsin går bra, men inte som juice, då blir koncentrationen av fruktos för hög.

- Det är när fruktosen finns i överskott jämfört med glukos som det blir problem att ­tolerera, säger dietisten Sofia Antonsson.

Foto: Shutterstock

8. Skippa tuggummit

I många tuggummin ingår konstgjorda ­sötningsmedel som sorbitol och ­xylitol. De absorberas väldigt långsamt i tunn­tarmen, vilket kan resultera i svullnad, magkramp, gaser och diarré.

Plus att när du tuggar tuggummi sväljer du också luft, som ­orsakar uppblåsthet och svullnad. Sorbitol är en sockeralkohol som finns naturligt i många olika frukter, men även som tillsats i en olika livsmedel, bland annat halstabletter och karameller.

Foto: Shutterstock

9. Byt ut mjölet - satsa på surdeg

Det är en vanlig missuppfattning att det är gluten som orsakar ballongmage hos den som har IBS.

– Så är det inte. Det är fibrerna i vete, korn och råg som kan jäsa och ställa till det i magen hos den som är känslig. Byt till surdegsbröd som är snällare mot magen, säger dietisten Sofia ­Antonsson.

Har du däremot glutenintolerans, ­celiaki, skadas slemhinnan i tunntarmen av glutenproteinet. Tarmluddet försvinner och tarmen kan därför inte ta upp näringsämnen ur maten lika bra som tidigare. För den med celiaki är det strikt glutenfri kost som gäller.

Läs noga på alla förpackningar så att du inte får i dig av misstag. Byt till glutenfria produkter, till exempel glutenfri pasta. Eller ät potatis, ris, hirs, polentagryn och majs som är naturligt glutenfritt. Ren havre går också bra att äta.

Foto: Shutterstock

10. Hoppa över mjölken - testa laktosfritt

Vissa personer kan vara ­känsliga för mjölk, andra kan ha en fullt utvecklad laktos­intolerans. Laktos kan reta tarmen och ge problem även om man inte är laktos­intolerant. Laktos spjälkas i tunn­tarmen av enzymet laktas och absorberas där.

Om man saknar förmåga att spjälka laktos passerar det ner till tjocktarmen och ­orsakar gaser och uppblåsthet och ibland diarré.

Om din mage reagerar på måltider med mjölk­produkter kan det vara läge att testa att byta till laktosfritt. Numera kan du hitta det mesta i den laktos­fria sektionen.

Foto: Shutterstock

11. Kaffe kan ge helt olika effekt ...

Kaffe är lurigt eftersom det både kan orsaka diarré och ­förstoppning. Hos vissa verkar kaffe irriterande på tarmen vilket får den att jobba snabbare för att eliminera kaffet.

Snabbare genomgång gör att tarmen inte hinner suga upp lika mycket vätska vilket gör avföringen lösare. Men konstigt nog kan kaffe samtidigt leda till förstoppning.

Om tarmen vänjer sig vid att konstant behöva kaffe för att få fart på den är risken stor att den blir trög och förstoppad de dagar den inte får sitt kaffe. Förstoppning kan också uppstå på grund av att kaffe stimulerar de sympatiska nerv­systemet vilket i sin tur har en dämpande effekt på matsmältning och tarmrörelse. Vissa behöver sitt kaffe på ­morgonen för att kunna gå på ­toaletten, andra behöver minska mängden.

Dietisten Sofia Antonsson Foto: MAGNUS FOND

12. Det här är IBS

• IBS är en förkortning av engelskans Irritable Bowel Syndrome, och betyder ungefär lättretbar eller ­överkänslig tarm. IBS är en funktionell störning i magtarmkanalen som ger uppblåsthet, smärta, förstoppning, diarré (ibland både och) och ofta gas­besvär.
• Symtomen ska ha pågått i mer än tre månader för att klassas som IBS.
• Man tror att mellan 15 och 20 procent av ­befolkningen i väst- världen lider av IBS. Det är tre-fyra gånger vanligare hos kvinnor än hos män.
• Om du bara känner dig uppblåst och inte har ont, kallas det funktionell uppblåsthet och är inte IBS.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!