IBS-mage? Här är de 7 värsta livsmedlen

Uppblåst mage? Har du mycket gaser, ofta förstoppning eller diarré och kanske buksmärtor?
Här är sju livsmedel som kan verka nyttiga – men som ställer till det för din känsliga IBS-mage.

Foto: iStock

1. Lök och vitlök


Lider du av IBS-mage? Då är lök och vitlök bland det absolut värsta du kan äta.

– Lök har en förmåga att jäsa i magen och gör att du sväller upp, säger dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson.

Lök hör till kategorin fermenterbara kolhydrater och det betyder att de är gasbildande.

– Det är själva fibrerna i löken som magen reagerar på och det kan vara bra att komma ihåg att det handlar om vattenlösliga fibrer. Lägger du till exempel lök i en gryta simmar de här fibrerna ut, så även om du plockar bort själva löken innan du äter grytan så kommer du att få i dig just de fiberdelar som din mage inte mår bra av, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 5 symtom på IBS - så lindrar du din IBS-mage


Foto: iStock

2. Rågbröd


Att det finns många fördelar med att utesluta vitt mjöl ur kosten har vi nog alla hört talas om. Men för dig med IBS-mage är det inget alternativ att äta mörkt rågbröd - för det kan verkligen skapa kaos i tarmarna.
– Råg är det sädesslag som innehåller allra mest av de fibrer som jäser i magen och gör att den sväller upp. Därför är riktigt mörkt bröd inte alls bra, säger dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson.
Även vete kan ställa till det i magen men oftast brukar det inte skapa lika stora problem eftersom andelen gasbildande fiberdelar är mindre.

– Dinkel och surdeg är bra alternativ som oftast funkar ganska bra för magen att ta hand om, säger Sofia Antonsson.
LÄS OCKSÅ: Experten: 5 värsta livsmedlen för dina tarmar


Foto: iStock

3. Blomkål


Blomkål innehåller sockeralkoholer, ett slags naturligt sötningsmedel, som är både laxerande och gasbildande. En riktig mardröm för dig med IBS-problematik.
Det kan vara så svårt för magen att hantera att den kan reagera även på en liten mängd.

– Enligt min erfarenhet är just blomkål något som kan vara svårt att få magen att acceptera och att det många gånger är bättre att avstå helt, säger dietisten Sofia Antonsson.
LÄS OCKSÅ: 10 säkra sätt: Så slipper du svullen mage


Foto: iStock

4. Vattenmelon



En vattenmelon kan tyckas harmlös, men skenet bedrar.
– Vattenmelon är faktiskt en riktig IBS-värsting som innehåller så mycket som tre av de ämnen som magen har svårt att hantera, säger dietisten Sofia Antonsson.
Förutom att vattenmelonen är fylld med nyttigheter som antioxidanter och vitaminer innehåller den också:
• Fibrer som jäser i  magen (samma sort som finns i lök och vitlök).
• Överskott av fruktos (precis som i äpple och päron) som har en jäsande effekt i magen.

• Sockeralkoholer (samma som i blomkål) som är både laxerande och gasbildande.
LÄS OCKSÅ: Ont i magen? 5 vanliga orsaker och vad du kan göra


Foto: iStock

5. Avokado


I liten mängd kan avokado gå ganska bra att äta även för dig som har IBS-mage. Men äter du för mycket kan symtomen komma blixtsnabbt – med exempelvis buksmärtor och diarré.
– Avokado är något som de allra flesta tror är nyttigt och många blir förvånande när de förstår att den kan vara riktigt dålig för magen, säger dietisten Sofia Antonsson.

Anledningen till att magen reagerar på avokado är den innehåller sockeralkoholer, ett naturligt sötningsmedel som är både gasbildande och laxerande.
LÄS OCKSÅ: Dina tarmar kan göra dig sjuk – 6 råd som hjälper


Foto: iStock

6. Bönor


Baljväxter kan verkligen ställa till det för en känslig mage eftersom de innehåller samma vattenlösliga fibrer som lök, och de har en förmåga att jäsa i magen och göra att man svullnar upp ordentligt.
– Just bönor brukar vara det som är extra svårt för en IBS-mage. Till exempel konserverade linser i spad kan gå bättre för de innehåller minst mängd av de vattenlösliga fibrerna som jäser i magen, säger dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson.

Kikärtor hamnar i en slags mellankategori, lite bättre än bönor men sämre för magen än konserverade linser.
LÄS OCKSÅ: 7 livsmedel att undvika om din mage krånglar


Foto: iStock

7. Äpple och päron


Ett äpple om dagen håller doktorn borta, brukar man säga. Det gäller inte för dig som har IBS-mage, då är det snarare tvärtom.

– Både äpplen och päron innehåller ett överskott av fruktos plus sockeralkoholer som är både gasbildande och laxerande. Den här kominationen blir som en kemisk cocktail i tarmen som kan ge snabba symtom, säger dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson.
LÄS OCKSÅ: 12 tips som ger dig platt mage på en vecka

Blir inte bättre av att värma upp


Hur stark reaktionen blir kan variera mellan olika sorter, lite beroende på var de är odlade och vilken säsong det är. Enligt Sofia Antonsson tror många att uppvärmda äpplen kan vara lättare för magen att hantera, men det är en missuppfattning.


– Det handlar bara om att man oftast äter en mindre mängd äpple, om man exempelvis gör en paj eller äppelmos, och inte att äpplet blir lättare för magen att hantera, säger Sofia Antonsson.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!