Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA>MAGE

Publicerad 4 jul 2018 19:00

Förstoppad på semestern? Så slipper du det

Reseförstoppning är vanligt. Det här kan du göra åt det.

Reseförstoppning är vanligt. Det här kan du göra åt det.

Foto: Shutterstock

Svårt att gå på toa när du är ute och reser?

Uppblåsthet, gaser och magknip är inte farligt men kan förstöra vistelsen.

Här är tipsen som gör att du slipper semesterförstoppning

Äntligen semester! Du har gjort sista jobbspurten och fått undan alla måsten och nu firar du din välförtjänta ledighet med en resa.

Allt borde kännas toppen... men så var det den där grejen med magen.

Semesterförstoppning, eller reseförstoppning som det också kallas, är ett vanligt problem oavsett om det bär av mot en lyxig hotellpool vid Medelhavet eller sommarstugan på Västkusten.

Vanligaste anledningarna till förstoppning

Förstoppning på resan kan vara ett resultat av att du under flyget, tåget eller bilfärden till destinationen har begränsad tillgång till en toalett. Men sömnstörningar spelar också roll för tarmtömningen, visar forskning.

Vanligt eller ej är det så klart jobbigt att inte kunna gå på toaletten. 

Health.com bad gastroenterologen Vijaya Rao ge sina bästa tips för att slippa förstoppning på semestern.

LÄS OCKSÅ: Hur ofta är det egentligen normalt att bajsa?

1. Grunda med probiotika

Innan du ger dig ut på resan kan det vara en bra idé att fylla på med goda tarmbakterier. Ät livsmedel som innehåller goda tarmbakterier. Dessa finns i surkål, kimchi, yoghurt och tempeh. Enligt Rao bör du göra detta några dagar innan du reser, och fortsätta under resan.

2. Sitt inte still på resan

Ska du flyga eller åka tåg? Se till att sträcka på benen. Genom att gå fram och tillbaka i gången ser du till att blodflödet kommer i gång igen. 

Om du åker bil eller buss - passa på att röra på dig ordentligt när ni stannar på rastplatser.

– Regelbunden motion är bra för tarmrörelserna, säger Rao.

3. Drick vatten, ät fiberrikt och rör på dig på semestern

Visst, det är härligt att ligga i en solstol eller hängmatta. Och ja, det är gott att frossa i mat och snacks. Och ja, det är lätt att glömma bort att dricka vatten.

Men allt det här kan resultera i förstoppning. Försök därför att få i dig vatten, fiberrik mat och fortsätt att röra på dig.