Få ordning på magen efter semestern

Magproblem efter sommaren är vanligare än man tror

Foto: Shutterstock

1 av 2: Magproblem efter sommaren är vanligare än man tror

Magcoachen Victoria Carinci driver bland annat podden Vitalista Hälsosnack

Foto: Privat

2 av 2: Magcoachen Victoria Carinci driver bland annat podden Vitalista Hälsosnack

Har du ätit och druckit massa gott i sommar? 

Dags att rensa upp lite i systemet och få magen i form igen inför hösten.

Vi bad Victoria Carinci, hälsocoach inom maghälsa, om tips och råd. 

Andra har också läst

På somrarna brukar vi unna oss både det ena och det andra. Förutom att vi dricker mer alkohol så brukar vi också äta mycket mer onyttigt. Vi inleder med fördrinken sen kanske något grillat med sås till och ett glas vin, och någon god efterrätt och dessertvin till och kanske avsluta med lite ost och vin som man gör nere på kontinenten? Allt detta påverkar vår mage, det säger ju sig självt. Och förutom att skippa alkoholen ett tag finns det annat man också kan skippa. För att få magen att komma i form kan vi göra en liten "reset". 

LÄS MER: Ny rapport: Magproblem ökar hos unga 

Dags för en "reset" efter sommarens bravader

Victoria Carinci är en av huvudförfattarna till boken Clean Reset som släpptes förra året och som just handlar om hur kosten kan vara läkande. Och det är egentligen det vi vill efter semestrarna, vi vill att kosten ska läka vår stackars mage som vi har misshandlat hela sommaren. Oftast äter du saker under semestern som du vanligtvis inte gör varje dag. Men visst är det jobbigt när magen är uppblåst? Eller när du hela tiden har lite halsbränna? Eller när du faktiskt har gått upp ett par kilon efter semestern? Här kommer Victorias 5 tips på hur du kan läka din mage efter semestern.

1) Drick rejält med vatten

Vatten är ett riktigt “smörjmedel” för hela mag- och tarmkanalen och hjälper till med utrensningen. Vatten ger också en viss känsla av mättnad; ibland när man känner sig hungrig eller “sugen” så är det faktiskt törstig man är. Prova!  

LÄS MER: Slipp uppblåst mage med 4 nyttiga frukostar  

2) Låt magen vila mellan varven

På semestern är det lätt att äta lite för mycket och kanske småäta, det blir en fika här, ett glas vin där. Magen mår bra av att få vila mellan varven. Ge magen tid att smälta maten och sedan få chans att “städa undan” ordentligt innan den ska stå till tjänst igen. Sträva också efter att inte äta mat senare än ett par timmar innan sänggåendet på kvällen, så magen får vila som resten av kroppen under natten.  

3) Dra ner på kaffet. Och alkoholen

Slentrian-drick inte kaffe. Din mage klarar kanske en kopp kaffe till frukosten på morgonen, men när det blir 3-5 koppar om dagen så bidrar det inte till ett lugnt och harmoniskt magklimat. Var lyhörd för hur just din mage reagerar. Har det dessutom blivit lite för många glas vin under semestern, är det ett gott råd att ta några vita veckor. Det gör gott - inte bara för lilla magen! 

4) Minska, eller undvik helt, socker och snabba kolhydrater som bröd, pasta och vitt ris

Socker göder fel tarmbakterier i magen, och många upplever att de blir uppblåsta och gasiga av socker. Socker är även en säker bov bakom de extra semesterkilona.

Dessutom leder socker och snabba kolhydrater till ett snabbt förhöjt blodsocker och efterföljande insulin-toppar som bidrar till en riktig berg- och dalbana i energinivå. 

LÄS MER: Uppblåst? 8 värsta matvarorna för din mage 

5) Gå på toaletten varje dag

Flygresor, mindre regelbunden träning/rörelse, förändrade matvanor och helt enkelt för mycket av det goda kan sätta käppar i hjulet för att regelbundet tömma tarmen. Att bajsa varje dag är A och O för en hälsosam mage. Prioritera toabesöket varje dag. 

Vad kan man fylla på med? 

När magen inte mår bra och är i obalans så handlar det ofta om att du äter livsmedel som du egentligen inte tål. En viktig aspekt för god maghälsa är alltså att få klarhet i vilka livsmedel som just du inte ska äta. Utöver det finns det många saker som du kan göra för att stärka din maghälsa. 

Goda bakterier, så kallad probiotika. Surkål och andra fermenterade grönsaker är sprängfyllda med goda magbakterier, sådana som du vill ha många av i magen. Syra själv eller köp färdig, men se då till att produkten du väljer är opastöriserad. Du kan också välja ett kosttillskott med probiotika. 

Mat till de goda bakterierna, så kallad prebiotika. Tarmbakterierna gillar fibrer så ät mycket grönsaker, frukt, rotsaker, bönor m.m. och variera sorter så mycket du kan. 

Rätt fett. Omega-3 är en viktig antiinflammatorisk fettsyra och finns i till exempel fet fisk som lax och sardiner. Ät flera gånger i veckan.

Ingefära och gurkmeja är två stärkande antiinflammatoriska hjältar. Du kan enkelt koka te på dessa genom att skiva färsk rot av ingefära och gurkmeja och låta sjuda i kastrull i 10-20 minuter. Drick och njut! 

LÄS ALLT DU BEHÖVER VETA OM MAGEN PÅ HÄLSOLIV  

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här