Foto: Shutterstock

Experten: 5 värsta livsmedlen för dina tarmar

2017 uppmärksammades en studie som visar att rött kött ökar risken för tarmbesvär.

Och det finns fler livsmedel som kan orsaka en smärtande, orolig och svullen mage.

Dietisten Sofia Antonsson varnar till exempel för ljust OCH grovt bröd.

Här är fem livsmedel som bör undvikas om du har dålig mage.

1. Avokado

Va, avokado som verkar så snällt?! Men denna "superfrukt" innehåller sorbitol naturligt, som är samma sockeralkohol som används som sötningsmedel i tuggummi och halstabletter.

Sorbitol fungerar laxerande och många blir därför dåliga i tarmen.

– Folk som äter hälsosamt kan stoppa i sig en eller två avokado om dagen, vilket kan bli jätteknöligt för magen om man är känslig. Men man behöver inte ta bort den helt ur kosten, de flesta klarar en fjärdedel per dag, säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 5 symtom på IBS - så lindrar du din IBS-mage

2. Jordärtskocka

Foto: TOMAS LEPRINCE


Jordärtskocka är en av de värre grönsakerna om man lider av IBS eller känslig mage. Den innehåller en ovanligt hög koncentration av fibersorten inulin, som är jättejobbig för tarmarna.

– Många blir riktigt sjuka när de äter jordärtskocka, varnar dietisten Sofia Antonsson.

 LÄS OCKSÅ: Mage: 9 vanliga problem och lösningar

3. Bröd (vete och råg)

Många brödsorter innehåller jäsningsbenägna fibrer, som rubbar vätskebalansen i tjocktarmen och gör magen orolig med gasbildning, diarré och förstoppning till följd. Allra värst är rågbröd, med mest fibrer, sedan kommer i fallande skala vetebröd, havrebröd och dinkelbröd.

– Ska man välja något är havre och dinkel bäst – och överlag är surdegsbröd snällare. De flesta kan äta en skiva bröd om dagen, men ju mer fullkorn desto knöligare för magen, säger dietisten Sofia Antonsson.

 LÄS OCKSÅ: 9 frågor och svar om glutenintolerans

4. Lök och vitlök

Foto: TOMAS LEPRINCE


Här ingår alla löksorter; gul lök, röd lök, silverlök, schalottenlök, purjolök, salladslök och vitlök.

Lök innehåller samma fermenterbara fibersort som finns i bröd, men i betydligt högre koncentration. Därför räcker det med en liten bit för att magen ska reagera i form av bubblor, gaser och uppblåsthet.

– Alla löksorter blir något snällare när de tillagas i gryta, ugn eller vid stekning. Och de gröna delarna på purjo- och salladslöken är oftast helt okej att äta, säger dietisten Sofia Antonsson.

 LÄS OCKSÅ: Gluten: 12 viktiga saker du behöver veta

5. Bönor, ärtor och linser

Baljväxter innehåller också symptombilande jäsningsbara fibrer, även om de är av ett lite annat slag än de som finns i lök och vitlök.

I fallande skala är bönor värst, sedan följer ärtor, kikärtor och linser.

– Ingen med känslig mage klarar någon större mängd bönor: vi pratar fem-tio stycken max. Allt som är i konserv går däremot lite lättare, linser på burk klarar till exempel de flesta av, säger dietisten Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: 7 saker som ditt bajs säger om hur du mår

Kött kan också vara en magbov

Kopplingen rött kött och cancer- och hjärt-kärlsjukdomar har varit känd länge. Men nu kommer forskning som tyder på ett samband även mellan köttkonsumtion och tarmbesvär.

Enligt en ny studie gjord bland 46 000 amerikanska män under nästan 30 år kan i synnerhet rött kött (filéer och kotletter av nöt, fläsk och lamm – inte charkprodukter) öka risken för infektion i tarmfickorna hos personer som lider av så kallad divertikulos, det vill säga att de har många divertiklar/fickor som sticker ut från tjocktarmen. En stor del av den äldre befolkningen (60-80) verkar ha problem med detta, varför de skulle kunna drabbas av komplikationer som smärta, feber, kräkningar och förstoppning om de äter mycket kött, rapporterar SVT Nyheter.

Det behövs emellertid mer forskning på området innan man kan dra några säkra slutsatser, påpekar forskarna bakom den nya studien. Dietisten Sofia Antonsson är av samma åsikt:

– Man har sett att rött kött har en påverkan på tarmbakterierna, men sammantaget vet vi väldigt lite om tarmfloran. Vi kan se vad som händer, men vi vet inte exakt vilka konsekvenser det har.

– Än så länge är rött kött mer kopplat till cancer och hjärt-kärlsjukdom än till IBS och tarmbesvär.

Generellt uppmanar hon alla som lider av gaser, uppblåsthet, diarré eller smärta att söka läkare, eftersom många går omkring med känslig mage utan att veta om det. I dag finns kostbehandlingen FODMAP som hjälper 75 procent av alla med IBS.

– Det finns hjälp att få. Kanske kommer man fram till att man kan äta lite bröd, lite lök och lite vitlök, men inga stora mängder. Det viktigaste är att du förstår vad det är som orsakar dina symptom.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!