Dina tarmar kan göra dig sjuk – 6 råd som hjälper

Välfungerande tarmar tycks vara en förutsättning för ett friskt liv.

Men hur ska man egentligen göra för att få en balanserad tarmflora?

Dietist Sofia Antonsson ger sina bästa tips för att göra tarmbakterierna glada.

Andra har också läst

Foto: MAGNUS FOND

Sofia Antonsson, dietist.

1. Tarmen styr vår hälsa mer än vi tror

En balanserad tarmflora tros spela stor roll för vårt välmående. Forskare är i dag eniga om att våra tarmbakterier har en stark inverkan på vår kropp – och kan ställa till med mycket besvär. Fel eller för få bakterier kan öka risken för bland annat diabetes typ 2, övervikt och cancer.

Dessutom pekar studier på ett samband mellan mag- och tarmproblem och psykisk ohälsa, som depression. Tarmen styr nämligen en stor del av produktionen av kroppens lyckohormon serotonin. Skadliga bakterier riskerar att rubba serotoninproduktionen och skada vårt psykiska välbefinnande.

Kan vi själva ta kontrollen över vår tarmflora och på så sätt förbättra våra chanser att hålla oss friska i både kropp och knopp?

LÄS OCKSÅ: 5 symtom på IBS - så lindrar du din IBS-mage

Kan man äta sig till en bra tarmflora?

Till viss del, enligt dietisten och författaren Sofia Antonsson.

– Just nu basuneras det ut en massa olika sätt att få ordning på tarmfloran. Det är bra att slå hål på myten att vi kan äta oss till en bra tarmflora, till 100 procent. Det är ingen som vet exakt vilken flora i tarmen som är den optimala. Men det är naturligtvis viktigt hur vi lever och hur vi äter, säger hon.


Foto: Shutterstock

2. Ät mer fibrer och probiotika


Att fullständigt förändra sin tarmflora med hjälp av kost är nästintill omöjligt, menar Sofia. Med andra ord: En ingefärashot eller ett kryddmått gurkmeja i maten varje dag kommer inte att ge din tarmflora en make over.

Däremot går det att anpassa sin kost för att hålla de goda bakterierna som finns kvar i tarmarna glada och nöjda. Hur då? Svaret är fibrer och probiotika .

Är det fibrer man vill ha är det frukt och grönt-disken man ska botanisera bland.

– Fibrer och näring är det som tarmen behöver. Kålsorter, broccoli, baljväxter, grön banan och kall potatis är alldeles utmärkt. I lök, vitlök och jordärtskocka finns kostfibern inulin som främjar bakteriefloran, säger Sofia.

Helst ska de ätas råa Det är bara ett litet krux:

– De här livsmedlen är extremt gasbildande och de flesta kan inte vänja sig vid dem heller.

LÄS OCKSÅ: Ät fibrer och lev längre! Lista på fiberrik mat som fixar magen

Buller och flatulens är oundvikligt. Något som gör att personer med känslig tarm, till exempel IBS, drar sig för att äta den fiberrika maten. Om man vet med sig att man mår dåligt eller får ont av den här maten föreslår Sofia att man kokar sina grönsaker, väljer salladslök framför vanligt lök och äter mycket havregryn.

Sofia Antonsson har tidigare tipsat om kostmodellen FODMAP för personer med IBS.

Vill man addera lite nyttigheter till tarmarna ska man satsa på fermenterad mat.

– Mjölksyrade grönsaker innehåller bakterier som är mums-mums för tarmarna.

Foto: Shutterstock

3. Undvik snabba kolhydrater


Liksom det finns bra mat som får tarmbakterierna att frodas så finns det också mindre bra mat.

– En del av problematiken är att vi inte har samma stammar av bakterier i tarmfloran som vi hade förr. Man tror att det delvis beror på vår västerländska kosthållning. För mycket fett, för mycket socker och processad mat. Får inte bakterierna rätt föda så försvinner de ur tarmen, säger Sofia.

Snabba kolhydrater, framför allt vitt mjöl och socker, står på listan över kost att dra ner på.

LÄS OCKSÅ: IBS-mage? Här är de 7 värsta livsmedlen

Foto: Shutterstock

4. Tänk till innan du tar antibiotika


Ibland är en antibiotikakur nödvändig för välmåendet, men det ska inte hymlas med att det finns stora risker med att ta penicillin och andra former av antibiotika. Förutom att forskarna är överens om att det smarta preparatet överanvänds så till den grad att människan håller börjar utveckla en resistens kan antibiotika också sätta tarmfloran helt ur spel.

– Vi överanvänder antibiotika väldigt mycket och det slår ut tarmsystemet. Det märks direkt på att man får diarré. Framför allt om man tar upprepade antibiotikakurer, då kan få diarré som aldrig går över.

Om antibiotikan är ett måste har Sofia ett tips: Komplettera med probiotika.

– Det är inte så många som känner till det, men om man ska ta antibiotika är det bra att fylla på förrådet på samma gång.

Mjölksyrabakterier, som de kallas, fungerar nämligen som ett skydd mot mer ovälkomna bakterier.

LÄS OCKSÅ: Experten: 5 värsta livsmedlen för dina tarmar


Foto: Colourbox

5. Lite skit rensar magen


En annan orsak till att bakteriestammar försvunnit ur tarmfloran är hygien. Starka rengöringsmedel och dagliga duschar är en relativt ny företeelse.

Men går det här att göra något åt? Ja. Lite damm i hörnen och jord på potatisen är bra för magen.

– Vi är så renliga i dag! Barnen ligger inte och kryper i smuts eller är ute i skogen och tuggar på bark. Man behöver inte sprita händerna hemma eller dammsuga varje dag. Ta med barnen ut till ladugården så att de får lite skit under naglarna.

LÄS OCKSÅ: Ont i magen? 5 vanliga orsaker och vad du kan göra

Foto: Colourbox

6. Drick inte till maten


Att dricka vatten är toppen för kroppen men du vill kanske låta blir att dricka i kombination med maten.

– Det här rådet ger jag framför allt till de med känslig mage, men det kan vara bra för alla att tänka på. Det förbättrar matsmältningen eftersom magsafterna inte späds ut.

En vanlig orsak till magbesvär är att pH-värdet i magsäcken är för högt. Om miljön i magsäcken inte är sur nog hindras inte fel bakterier från att nå tarmarna. Något som kan resultera i problem med förstoppning och diarré, sura uppstötningar, ballongmage och tarminfektioner.

LÄS OCKSÅ: Farligt att dricka för mycket vatten – läkare varnar

Foto: Colourbox

7. Stressa ner när du äter


En annan bov när det kommer till tarmarna är stress, som bland annat kan det ge upphov till för högt pH-värde i magsäcken eller brist på magsyra.

– Tarmbakterier mår inte bra av stress, det vet vi, men det är svårt att säga exakt vad som händer.

Stress är en oönskad del av de flestas liv och det finns många sätt att stressa ner, Att jobba mindre, sova mer, yoga regelbundet och hundra andra saker kan vara ett sätt att stressa av. Alla lösningar passar inte alla, men när det kommer till hur man äter finns det en del basala saker du kan göra för att hålla stressen borta från magen.

– Om man slänger i sig maten signalerar man hot och fara till kroppen. Då får man stresspåslag, och det är aldrig bra. Dessutom hinner det parasympatiska nervsystemet, där matsmältningen ligger, inte med. Ta några djupa andetag innan måltiden för att aktivera det parasympatiska nervsystemet. Och tugga maten ordentligt så att det blir lättare att bryta ner, säger Sofia Antonsson.

LÄS OCKSÅ: Dina tarmar kan göra dig sjuk – 6 råd som hjälper

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer