Avokado kan vara tufft för en känslig mage.
1 AV 2
Sofia Antonsson: ”Det gäller att välja rätt”
2 AV 2
Avokado kan vara tufft för en känslig mage.
Foto: Shutterstock

Dietisten: Nyttigheter som pajar din mage

Grönsaker och frukt är nyttigt – men inte för alla.

Har du en känslig mage som lätt blir uppsvälld eller om du ofta drabbas av diarré eller förstoppning bör du se upp.

– Har man en irriterad tarm gäller det att välja rätt sorts nyttigheter, säger dietisten och IBS-experten Sofia Antonsson.

Har du en uppblåst och känslig mage finns det några riktiga värstingar att se upp med i frukt- och gröntdisken. Blomkål, vattenmelon och avokado är några exempel. De har egenskaper som jäser i tarmen och för en redan känslig mage kan det orsaka allt från obehag och smärta till diarré eller förstoppning.

– Det kan verka otroligt hälsosamt med exempelvis avokado men det är inte rätt melodi för en irriterad mage, säger dietisten Sofia Antonsson.

– Det är fortfarande bra att äta frukt och grönsaker, men det gäller att välja rätt sort, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Rätt mat för platt mage – fem recept mot IBS

Lista: Frukt och grönsaker som kan ställa till det för magen

Många frukter innehåller kolhydrater som kan vara bråkiga för mage. Sofia Antonsson nämner exempelvis äpplen och päron som orsaken till många uppblåsta magar.

Nedan listar hon vilka frukter och grönsaker du bör vara försiktig med och alternativen du bör satsa på i stället!

Varningslistan

Äpplen

Päron

Aprikoser

Fikon

Plommon

Jordärtskocka

Blomkål

Rödbetor

Avokado

Bra alternativ

Banan

Kiwi

Apelsin

Jordgubbar

Hallon

Blåbär

Morot

Paprika

Zucchini

Aubergine

Gröna bönor

Tomater.