Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av Peptid+

Därför hänger IBS-mage och stress ihop

Det är inte helt klart vad som är hönan och ägget när det kommer till stress och magsjukdomen IBS.

Men forskare är överrens: De hänger ihop.

Dietisten Sofia Antonsson tipsar om hur du kommer ur den onda cirkeln.

I vissa fall kan IBS triggas av immunsystemet, som i sin tur påverkas av stress, men utöver det finns det inget vetenskapligt stöd för att det enda orsakar det andra. 

Däremot är det solklart att IBS och stress hänger ihop. Forskning visar till exempel att många med IBS tenderar att vara mer känsliga och emotionella och ofta ser man att IBS-patienter också lider av depression eller någon typ ångest. 

Stress och ångest gör också att man blir mer uppmärksam på sina kroppsliga symtom, och hos personer med IBS verkar det som om hjärnan och tarmen har en något överaktiv kommunikation, som gör att IBS-drabbade känner av sin tarm mer. Att ha ont och behöva oroa sig för toalettbesök leder i sin tur till mer stress.

Det riskerar alltså att bli en ond cirkel, där det ena förvärrar det andra.

TESTA GRATIS. Beställ Peptid+ mot mag- och tarmproblem (ANNONS/EXTERN LÄNK)  

Stressa ner för magens skull

Men, det betyder också att det går att vända på det hela.

Kostmodellen Fodmap har visat sig vara effektiv för att behandla IBS, och om magen fungerar bra minskar också en del av stressen. I sin tur kan avstressande övningar lindra IBS-symtomen, menar dietisten och IBS-specialisten Sofia Antonsson.

Först och främst är det bra att bena ut varför man är stressad.

LÄS OCKSÅ: Yoga bort din IBS-mage med sju enkla övningar

– Stress kan vara olika för olika personer. En del tänker att det bara är på jobbet man kan vara stressad, men det finns ju också vardagsstress. Livspusslet, sociala medier, nyheter och allt som vi fyller våra liv med i dag kan bli en stress i sig, och det tänker nog inte alla på, säger hon till Hälsoliv.

Man kan minimera vardagsstressen genom att stänga av telefonen på kvällarna eller sluta jobba över. Förutom dessa åtgärder har yoga visat sig vara en bra tränings- och avslappningsform för stressade IBS:are.