Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Ballongmage? 12 livsmedel du ska äta mer av

Den som drömmer om en stillsam mage kan behöva se över sin kosthållning.

Här listar dietisten Sofia Antonsson 12 livsmedel som det kan vara bra att äta mer av - och tre helt okända magbovar!

På kuppen kan du gå ner några kilon.

Foto: Shutterstock

1 av 5

1. Potatis

Kokt potatis är också ett livsmedel som hjälper magen till ro. Genom att välja en kokt och avsvalnad potatis får man dessutom resistent stärkelse, som kommer att göra nytta hos bakterierna i slutet av matsmältningskanalen.

2. Dinkelsurdegsbröd

Surdegsbröd är både gott och nyttigt. Det förbättrar jäsningen och höjer brödets kvalitet. Den ger god, frisk och syrlig smak och ger ett trevligt tuggmotstånd. Surdeg ger mättnad och höjer inte blodsockret lika snabbt som vanligt bröd.

Surdeg med dinkel är ett magvänligt alternativ eftersom fiberdelarna (som stör magen) bryts ner i fermenteringsprocessen.

3. Ägg

Så länge man har ägg har man mat. Kokta ägg kan man ha med som mellanmål, uppvispade med lite vatten blir de en god frukostomelett (toppa med lite tomater och ost). Hacka dem till sås, vispa dem till majonnäs, baka ner dem i en kaka.

Rikt på proteiner och inte dyrt.

LÄS OCKSÅ: 5 enkla miniknep för att gå ner i vikt

1 av 5