Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

6 tips som lugnar din stressade mage - snabbt

En lugn och balanserad mage hänger inte bara på vad du äter.

Dietisten Sofia Antonsson tipsar om hur du kan lindra IBS-mage genom att dra ner på stressen.

– Ta bort det som är onödigt och ha kvar det som du tycker om.

Sofia Antonsson

Foto: Jörgen Hildebrandt

1 av 7

1. Slipp magont genom att dra ner på stressen

Visste du att stress kan påverka magen mer än kost?
Här tipsar Sofia om snabba sätt att bli av med knipet.


Nyligen kom dietisten Sofia Antonsson ut med boken "Lugn mage med grön mat", en bok med vegetarisk kost för personer med IBS-mage. Men det är inte bara kosten som spelar roll för maghälsan. Uppblåsthet, knip och smärtor kan också bero på vardagsstress.

– Kost och stress är de två faktorer som påverkar magen. Vissa känner inte att de påverkas så mycket av stress men för andra ballar magen ur direkt. Nervösmage, fjärilar i magen och att behöva gå på toa när man är nervös är något alla hört talas om, säger Sofia.

– Stress kan vara olika för olika personer. En del tänker att det bara är på jobbet man kan vara stressad, men det finns ju också vardagsstress. Livspusslet, sociala medier, nyheter och allt som vi fyller våra liv med i dag kan bli en stress i sig, och det tänker nog inte alla på.


1 av 7