Låt maten stå i fokus när du äter. Lägg undan telefonen eller tidningen medan du tuggar. Alternera gärna ätandet och läsandet.
Har du testat att äta en måltid helt själv någon gång? Ingen telefon, ingen tidning, inget Netflix.
1 AV 2
Låt maten stå i fokus när du äter. Lägg undan telefonen eller tidningen medan du tuggar. Alternera gärna ätandet och läsandet.
Foto: iStock
2 AV 2
Har du testat att äta en måltid helt själv någon gång? Ingen telefon, ingen tidning, inget Netflix.
Foto: iStock

Lyssna på din kropp – VARFÖR äter du?

Tänker du på mat konstant?

Kastar du i dig lunchen eller middagen – för att sedan ångra dig när mättnadskänslan blir nästan kvävande?

Då kan "mindful eating" vara metoden som hjälper dig att komma i form.

Råden om hur vi bör leva och äta hälsosamt bombarderar oss från alla håll. "Skippa aldrig frukost", "ät fem mål om dagen", "glöm inte mellanmål" och "stoppa i dig något direkt efter träningen" är bara några av de rekommendationer som dietisterna/kostrådgivarna/experterna spottar ur sig i tidningar, tv-klipp och så kallade inspirationsböcker.

Men tidens i mångt och mycket nödvändiga fokus på välmående, motion och kost har paradoxalat fått effekten att vi tänker FÖR mycket på vad vi BORDE göra, utan att känna efter vad hjärnan och kroppen de facto behöver. Någon har sagt att man ska äta var tredje timme för att hålla blodsockret i schack– då trycker vi en frukt- och nötbar klockan tio, trots att vi inte är hungriga. En annan har sagt att man inte bör äta middag efter klockan 18 – då kompenserar vi med jättemycket mat klockan 17, för att sedan vara vrålhungriga strax före läggdags.

Mindful eating - så äter du mer medvetet

Konsekvensen blir att maten får för stor plats i våra liv. Om vi ständigt planerar och räknar timmarna till nästa måltid är vi konstant sugna, med risk för att småäta lite hela tiden, alternativt hetsäta när vi väl har en tallrik framför oss. I slutändan innebär det att vi får i oss för mycket kalorier, utan att vi hunnit njuta. Resultatet är ofta detsamma om vi agerar helt tvärtom och låter våra känslor styra matintagen. Att belöna sig med takeaway, efterrätt eller godis för att man är ledsen, rastlös eller glad är också att tappa kontrollen.

Så vad ska man då göra för att få rätsida på sina matvanor - och bara stoppa i sig så mycket som hjärnan och kroppen faktiskt behöver? Hur lär man sig att äta precis LAGOM, och inte fortsätta för att det är gott? De senaste åren har "mindful eating" seglat upp som en sundare utmanare till trendiga dieter och kortsiktiga genvägar. Kort och gott handlar det om att äta mer medvetet: långsamt, utan distraktioner, med fokus på smak och konsistens.

När vi låter matstunden ta tid hinner vi också uppfatta kroppens signaler om att den är nöjd, innan det är försent. Vi slipper känna oss övermätta och orörliga efteråt, vi slipper få ont i magen. Och "mindful eating" kan tillämpas hela dagen, inte bara under måltider. När du är i färd med att stoppa en kaka i munnen, tänk efter: behöver du verkligen den där energin, eller tog du den av bara farten, för att det bjöds?

Sammanfattningsvis: VAD du äter är inte alltid det viktigaste. HUR du gör det kan spela lika stor roll.

4 tips för att äta mer medvetet

I Huffington Post delar den amerikanska PT:n och hälsoinspiratören Jacqueline Gikow med sig av sina bästa tips. Medvetet ätande tar tid att lära sig, men så här kommer du i gång:

1. Ta några klunkar kaffe under totalfokus (nivå lätt)

Fokusera helt på stunden, känslan och smaken när du tar de första klunkarna kaffe eller te. Beteendet kommer så småningom att kunna överföras på maten.

2. Alternera aktivitet och tuggande (nivå lätt)

Om du gillar att bläddra i en tidning eller bok under måltiden: skilj aktiviteterna åt. Alltså, ät inte medan du läser – utan läs en sida, för att sedan ge maten och tuggandet full uppmärksamhet i någon minut. Läs en sida till, och så vidare.

3. Be andra om att få äta i tystnad (nivå medel)

Om du äter tillsammans med andra: föreslå att ni tillbringar de första fem minuterna av måltiden i tystnad. I buddhistiska tempel är detta ritual vid samtliga måltider för att skapa ro och medvetenhet. Fokusera på hur maten ser ut, att tugga ordentligt, samt inkänna lukt, smak och konsistens.

4. Ät helt ensam en gång i veckan (nivå avancerad)

Ät minst en måltid i veckan helt ensam, utan ljud och distraktioner. Det betyder: inget Netflix, ingen radio, ingen telefon och ingen tidning framför dig. Bara en tallrik mat samt dina sinnen och tankar.

LÄS OCKSÅ:

Hungrig? Kanske för att du sover för lite

Därför vill du alltid småäta på kvällen