Lura sötsuget – 9 vardagsfällor att undvika

Glass, godis, en öl då och då... det kan lätt bli lite för mycket under semestern. Med några extra kilon som följd.

– Ett av de enklaste knepen för att gå ner i vikt är att utesluta socker, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Foto: Lev Dolgachov

1. Frukostfällan

Flingor och fruktyoghurt är gott till frukost på sommaren. Men det är en riktig sockerbomb! Både flingor och färdig müsli är ofta sötade eller innehåller hög halt snabba kolhydrater.

En tallrik med smaksatt yoghurt, med till exempel frukt eller vanilj, kan innehålla uppemot åtta sockerbitar.

Bra val: Gör din egen müsli av nötter och frön i stället! Blanda till exempel linfrön, kokosflingor, pumpafrön och hasselnötter. Testa att rosta din favoritblandning i ugnen om du vill ha mer smak på müslin.


Satsa på en naturell yoghurt. Ät med bär eller kryddor som kanel, kardemumma eller äkta vanilj- pulver om du vill ha smak.


LÄS OCKSÅ: 7 frukostar som bränner fett


2. Chokladdille

När kvällssuget sätter in vill många ha choklad. Mjölkchoklad innehåller i och för sig hälsosam kakao, men också massor av onödigt socker. Och svenskarnas favoritkaka, kladdkakan, är fylld med både fett och socker i stora mängder.

Bra val: Välj en mörk choklad som innehåller mindre socker. Minst 70 procents kakaohalt.


Det är också enkelt att göra egna goda, men nyttiga, chokladbollar. Du kan till exempel mixa nötter och mandlar, dadlar, rå­kakao, kokosfett och en skvätt espresso.


LÄS OCKSÅ: 7 vanliga myter om choklad


3. Glassbegäret

Visst ska man äta glass på sommaren, men kanske inte varje dag. Då är det dags att tänka om och hitta nya alternativ som inte innehåller massa socker. Både gräddglass, isglass och sorbet är fyllda med socker.

Bra val: Välj bär med naturell grädde eller kesella. Bären ger dig vitaminer och antioxi­danter, och bara en liten mängd kolhydrater. Grädde eller kesella mättar och gör dig nöjd.


Eller gör egen nyttig glass! Bara att mixa till exempel frysta bär och banan med avokado, kokosgrädde eller kvarg.


Det går också att göra isglass av pressade eller mixade frukter och bär, späd med vätska om det blir för tjockt. Häll i glassformar som finns att köpa och frys in.


4. Läskande läsk

Ja, det är extra gott med läsk på sommaren. Men det är precis lika dåligt för din kropp som under resten av året, det innehåller mycket socker och det är enkelt att hinka i sig flera glas utan att bli mätt. Och lightläsk är inte så mycket bättre, sötningsmedlet kan bidra till att du får sötsug och äter mer.

Bra val: Satsa på mineralvatten om du vill ha kolsyra, det finns också många smaksatta varianter som inte innehåller massa socker.


Dricker du mycket kan det vara en idé att investera i en sodastreamer. Vill du ha lite smak kan du lägga i lime eller bär eller färska kryddor som mynta och citronmeliss.


LÄS OCKSÅ: Så påverkar cola din kropp – under den första timmen


Foto: Diana Taliun

5. Lockande lösgodis

På tågresan, under roadtripen med bilen, regniga daga... De flesta tillfällen kan kännas lämpliga för lösgodis. Men varför vill du äta massvis med socker, färgämnen, tillsatser och gelatin?

Bra val: Vill du ha något plockigt som du kan småäta på är nötter ett bättre alternativ. De innehåller mättande fett och nyttiga mineraler.

Köp en färdig påse eller blanda själv, du kan lägga till lite torkad frukt.


Cocktail­tomater och grönsaks­stavar med dipp är andra alternativ.


6. Milkshakemums

En härlig milkshake svalkar gott en varm sommardag. Tyvärr lägger den sig också gärna som en extra volang runt midjan.

Bra val: Smoothie kan vara lika gott.

Några förslag på ingredienser är bär, frukt, turkisk yoghurt, kokosmjölk, mandelmjölk, ingefära, lime, kardemumma, nötpasta, spenat, proteinpulver, råkakao och kokosfett.

(Men använd inte alla på samma gång!)


Foto: Yeko Photo Studio

7. Fräsch fruktjuice

Fruktjuice är lurigt eftersom vi alltid har fått höra hur nyttig frukt är. Men vill du dra ner på kolhydraterna är det en bra idé att skippa den färdiga juicen. Ett glas innehåller nämligen fruktsocker som motsvarar uppemot fem sockerbitar. Detsamma gäller för saft.

Bra val: Ett bättre alternativ är grönsaksjuice. Du kan köpa till exempel färdig tomatjuice, men se upp för onödiga tillsatser.


Eller så skaffar du dig en bra mixer eller juicepress och blandar din egen juice.


8. Ölpimplandet

En stor stark gör dig inte stark, snarare kan den bidra till viktuppgång. En starköl på 40 centiliter innehåller nämligen upp mot elva sockerbitar. Det är sockerarten maltos som finns i öl. Söta drinkar och likörer är också sockerstinna.

Bra val: Vill du dricka alkohol är rött vin eller torrt vitt vin bättre alternativ.


Det innehåller mindre socker, och rött vin har även hälsosamma antioxidanter. I regel dricker du också mindre mängder.


LÄS OCKSÅ: Är din favoritdrink en kaloribomb?


9. Kakfrossan

Fika hos grannen, kafferep hos moster och så några födelsedagskalas på det. Då är det lätt att komma upp i många kakstunder. De flesta kakor innehåller både mycket socker och vetemjöl som mest består av snabba kolhydrater.

Bra val: Varför inte satsa på en fruktsallad?


Annars finns det nu massvis med recept på kakor som kan bakas utan socker och vetemjöl. Använd dadlar eller honung att söta med och baka med nötmjöl, som mandel- eller kokosmjöl i stället.


Leta efter recept på nätet eller köp en av alla kokböcker med nyttiga kakrecept.


LÄS OCKSÅ: Smala kvinnors 9 bästa viktknep

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!