Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>HÄLSA

Publicerad 16 apr 2018 14:05

Uppdaterad 16 apr 2018 14:45

Livsmedelsverket: Nu blir det lättare att få i sig D-vitamin

Fler livsmedel ska berikas med D-vitamin, enligt Livsmedelsverket.

Fler livsmedel ska berikas med D-vitamin, enligt Livsmedelsverket.

Foto: Shutterstock

Från och med den 16 maj 2018 kommer det bli lättare för oss svenskar att få i oss D-vitamin.

Det är Livsmedelsverket som jobbat för att fler matvaror ska berikas.

Anledningen är att vi Norden får i oss för lite av vitaminet.

I maj kommer fler produkter att omfattas av den obligatoriska D-vitaminberikningen, enligt Livsmedelsverket. Det handlar om fler sorters mjölkprodukter och matfetter, samt växtbaserade mjölkalternativ som havredryck. Med de nya reglerna höjs även vitaminnivåerna i flera produkter som redan är berikade.

- Nu när fler produkter berikas blir det lättare att få i sig tillräckligt med D-vitamin, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: 5 livsmedel som är rika på D-vitamin

Får i oss för lite D-vitamin

Anledningen till beslutet är att många svenskar har svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin. I de nya nordiska näringsrekommendationerna framkommer det att vi i Norden behöver få i oss mer än vi får i nuläget. Den främsta källan till vitaminet är solen, men för att behålla tillräckligt höga nivåer under vinterhalvåret behöver vi få i oss mer D-vitamin genom maten.

Redan i dag har vissa mjölkproducenter fått dispens att börja berika sina produkter.  

Vill du få i dig mer D-vitamin?

Brist på D-vitamin leder till att skelettet mjukas upp men kan också yttra sig som trötthet och orkeslöshet. De flesta får i sig tillräckligt med D-vitamin, men det finns några som löper större risk att drabbas av brist:

• Personer som opererats i mag-tarmkanalen. Exempelvis vid fetma, inflammatorisk tarmsjukdom eller magsår.

• Äldre personer med dåligt kostintag som sällan vistas ute.

• Personer med mörk hy.

D-vitamin förekommer till exempel i fet fisk, ägg, mejeriprodukter och kött. Det går också att ta vitaminet som tillskott.