Bli mer hälsosam med smarta promenader och övningar

Larmet: Så många vuxna rör sig för lite

En fjärdedel av alla svenskar rör sig för lite, enligt färska siffror från WHO.

Känner du dig träffad?

Hälsoliv delar med sig av tips och tricks för att få in mer motion i vardagen.

21, 5 procent av svenska män och 24,7 procent av kvinnorna rör sig ohälsosamt lite. Det framgår av siffror som  nyligen publicerades i The Lancet Global Health som bygger på egenrapporterade uppgifter som 1,9 miljoner människor i 168 länder lämnat mellan 2001 och 2016. 

Ungefär 1,4 miljarder av världens befolkning rör sig ohälsosamt lite och sämst på att motionera är människor som lever i höginkomstländer. Värst är det i Kuwait, där 67 procent av befolkningen rör sig för lite, skriver Dagens Medicin.

LÄS OCKSÅ: Så får du ihop dina 15000 steg om dagen - Olga Rönnberg tipsar

Kan leda till cancer

Enligt världshälsoorganisationen WHO, som ligger bakom studien, motsvarar tillräckligt med motion minst 150 minuter lågintensiv fysisk aktivitet eller 75 minuter intensiv träning om dagen.

För mycket stillasittande har visat sig öka risken för hjärt-kärlsjukdomar, cancer och diabetes typ 2.

Författarna bakom studien tycker därför att det ligger i alla länders intresse att ta fram strategier för att få befolkningen att röra sig mer.

TA HAND OM DIN HÄLSA! Unikt erbjudande - provträna med Swiftr i 14 dagar (annons)

Tre tips för att röra dig mer i vardagen

Misstänker du att du tillhör de här 20-25 procenten som rör sig för lite? Häng inte läpp. Studier visar att även de som börjar träna lite senare i livet kan göra stora hälsovinster och öka sin livslängd. Tidsbrist är inte heller en ursäkt. Det går att få in mer motion i vardagen utan att ställa hela livet på ända.

1. Maxa gympasset med rätt övningar

Det går att träna igenom hela kroppen på bara 20 minuter, titta bara på PT:n Erika Kits Göleviks instruktionsvideo, där hon delar med sig av sina fem bästa övningar.

När du får upp flåset och sätter i gång musklerna utan att behöva tillbringa flera timmar på gymmet blir det lättare att gå till gymmet.

2. Träna hemma - med hjälp av ett schema

En av de stora fällorna när man ägnar sig åt hemmaträning är att man inte håller motivationen uppe och därför aldrig lyckas få in rutinen. Ett knep för att lyckas träna hemma, med variation, och samtidigt få rutin i din träning kan vara att göra ett eget träningsschema.

Eller följ något av dessa:

Erika Kits Göleviks må bra-schema med simning och yoga

PT:n Kristine Symrengs smarta promenadschema

3. Skaffa hund

Få saker är så motiverande som skuldkänslor, eller? Hur som helst: Med en hund hemma finns det inga ursäkter att inte gå ut. De måste nämligen rastas flera gånger om dagen.

Om du inte vill eller har möjlighet att själv skaffa hund - låna någon annans jycke ett bestämt antal gånger i veckan.

Studier visar att folk som har hund rör sig mer än andra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!