Laga mat med olivolja – nyttigt eller onyttigt?

Olivolja är en utmärkt olja för sallader – men vid upphettning går åsikterna isär.

Foto: Shutterstock

1 av 2: Olivolja är en utmärkt olja för sallader – men vid upphettning går åsikterna isär.

<p>Riktig hög värme gör så att fettsyrorna oxiderar i olivoljan, vilket kan frigöra skadliga ämnen.</p>

Foto: Shutterstock

2 av 2: <p>Riktig hög värme gör så att fettsyrorna oxiderar i olivoljan, vilket kan frigöra skadliga ämnen.</p>

I salladsdressingen, på brödet, i grytan och som stekfett – eller? Olivolja är en favorit i svenska hushåll men hur nyttig är den egentligen upphettad? Hälsolivs expert, dietisten Sofia Antonsson, reder ut när oljan lämpar sig och inte.

Andra har också läst

Huruvida upphettad olivolja är supernyttig eller rent av skadlig tvistar de lärde. Vad det gäller det senare alternativet har förespråkarna pekat på att olivolja utvecklar farliga gifter vid upphettning och därför inte bör användas vid stekning.

En devis som nu revideras i en artikel på prevention.com, där läkare vid det akademisjukhuset Mount Sinai Beth Israel i New York, pekar på att det inte finns några som helst bevis för att rejält upphettad olivolja skulle vara skadligt.

 

Sofia Antonsson, dietist på ibsfri.se, håller delvis med. Olivolja, menar hon är ett bra alternativ vid matlagning eftersom det innehåller mycket omättade fett. Viktigt är dock att hålla isär kallpressad och varmpressad olivolja då den förstnämnda framförallt lämpar sig för kall mat.

– Och man ska vara uppmärksam med temperaturen eftersom riktigt hög värme gör att fettsyrorna oxiderar vilket kan frigöra skadliga ämnen. Dessutom förbrukas antioxidanterna vid för hög värme, säger Sofia Antonsson.

 

När det gäller upphettning av olivolja talar man ofta om rykpunkten vilken inträffar när oljan blivit för varm. Eftersom det är svårt att bedöma temperaturen på oljan, rekommenderar Sofia Antonsson att man lägger i en klick smör i pannan först. När smöret börjar bubbla är pannan stekklar och oljan kan hällas i.

För mat som man steka i riktigt höga temperaturer är det dock bättre att välja något annat typ av fett.

Sofia Antonssons råd är att ha olika oljor hemma som varieras efter typ av matlagning. Kokosolja, menar hon, passar fint till stekning på hög värme och är dessutom nyttig trots att den innehåller mättade fetter.

– Kokosfettet omvandlas snabbt till energi och förbränns istället för att lagras i kroppen.

Rapsolja är ett annat alternativ – E-vitaminrik och har en bra balans mellan omega 3 och omega 6.

– Dessutom är den nästan alltid svenskodlad vilket ju är bra ur miljösynpunkt, säger Sofia Antonsson

 

STORT TEST: Bästa och sämste kokosfettet

 

Experten om 3 trendiga och hälsosamma oljor – och vad de passar till:

Avokadoolja:

Mild, avokadosmak som tål hög stektemperatur. Har antiinflammatoriska egenskaper och kan minska ledvärk.

Användning: Passar som sagt till matlagning, men eftersom den är dyr lämpar den sig kanske bäst i mindre mängder – som salladsdressing exempelvis.

Likt avokado är oljan även en höjdare för din hud. Lika bra som för matlagning passar den som en mjukgörande hudolja.

LÄS OCKSÅ: 10 hudvårdsprodukter – du har i ditt skafferi

 

Linfröolja:

Har lite av en fisksmak – så lämpar sig bäst utblandad.

Rik på omega 3 (ett bra alternativ för veganer och vegetarianer!) och kan sänka det dåliga kolesterolvärdet i blodet.

Användning: Lämpar sig inte för upphettning men passar fint i salladsdressing – gärna utblandad med rapsolja.

 

Sesamolja:

Har en nötaktig och stark smak.

Rik på antioxidanter, verkar antiinflammatorisk och kan sänka det dåliga kolesterolvärdet i blodet.

Användning: Bör ej hettas upp för mycket (går dock att woka eller steka i på låg värme), men passar fint i sallader. Utmärkt för asiatisk matlagning.

 

LÄS OCKSÅ: Välj bästa matfettet – experten guidar dig

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer