Hur väljer man rätt i bröddjungeln?
1 av 2: Hur väljer man rätt i bröddjungeln? Foto: Shutterstock
Ett gott surdegsbröd med avokado kan vara ett bra alternativ!
2 av 2: Ett gott surdegsbröd med avokado kan vara ett bra alternativ! Foto: Shutterstock

Vilket bröd ska jag välja? 5 nyttiga alternativ

Den ibland utskällda mackan kan faktiskt bli den perfekta lunchen. Allt handlar om vilket bröd du väljer – och vilket pålägg du lägger till. Håll ögonen öppna efter råg, hela korn, frön, surdeg och protein! Då får du en macka som håller dig mätt länge. Toppa med ägg, avokado, hummus, smör & ost eller makrill. Du kommer att stå dig i flera timmar. Här väljer dietisten Karin Magnusson ut fem smarta val.

Protein Plus fullkornsbröd från Carb Zone

Pris per förpackning: 29 kr/250 g

Pris per kilo: 116 kr/kg

Kalorier per 100 gram: 264

Protein per 100 gram: 26

Kolhydrater per 100 gram: 10

Varav sockerarter: 2

Fett per 100 gram: 11

Ingredienser: Vatten, vetegluten, sojamjöl, fullkornsmjöl, linfrö, sojaproteinkoncentrat, solrosfrö, sesamfrö, jäst, salt, vetekli, maltextrakt (kornmalt, vatten), vetemjöl, äppelfibrer, rostat maltmjöl, surhetsreglerande medel (mjölksyra).

Dietistens kommentar: ”Ett självklart val för dig som undviker kolhydrater men ändå vill äta bröd. Endast 4 gram per skiva får du i dig – och utöver det 10 gram protein. Proteinet kommer från vetegluten och soja. Dock högt pris.”

Ekologiskt solrosbröd från Kung Markatta

Pris per förpackning: 28 kr/500 g

Pris per kilo: 56 kr/kg

Kalorier per 100 gram: 216

Protein per 100 gram: 6,1

Kolhydrater per 100 gram: 36

Varav sockerarter: 0,8

Fett per 100 gram: 3,2

Ingredienser: Grovt fullkornsrågmjöl (35 %), vatten, surdeg på fulkornsrågmjöl (24 %), solrosfrön (8 %), finmalet fullkornsrågmjöl (3 %), havssalt (1 %), kornflingor (<1 %), jäst (<1 %).

Dietistens kommentar: ”Saftigt, gott och bakat på bara råg och solrosfrön. En ganska stor andel surdeg, vilket tillsammans med kärnorna gör att det mättar bra.”

Ekologiskt fullkornsbröd med linfrön från Garant

Pris per förpackning: 20 kr/500 g

Pris per kilo: 40 kr/kg

Kalorier per 100 gram: 210

Protein per 100 gram: 5

Kolhydrater per 100 gram: 35

Varav sockerarter: 2

Fett per 100 gram: 3

Ingredienser: Fullkornsråg (49 %), (delvis som surdeg), vatten, linfrön (5 %), salt, jäst.

Dietistens kommentar: ”Ett gott bröd till bra pris. Hade dock gärna velat veta hur stor andel som är surdeg.”

Osötade rågkusar från Fazer

Pris per förpackning: 42 kr/675 g

Pris per kilo: 63 kr/kg

Kalorier per 100 gram: 240

Protein per 100 gram: 7

Kolhydrater per 100 gram: 43

Varav sockerarter: 2,2

Fett per 100 gram: 2

Ingredienser: Mjöl (fullkorn av råg och vete), vatten, surdeg av fullkornsrågmjöl (26 %), rågfiber (Fazer Rye Fibre ®), jäst, salt, malt av korn.

Dietistens kommentar: ”De här mackorna är goda och sega i sin struktur. De tar lång tid att äta och håller dig mätt länge. Bra innehåll!”

Levain surdegsbröd från Pågen

Pris per förpackning: 29 kr/650 g

Pris per kilo: 46 kr/k

Kalorier per 100 gram: 225

Protein per 100 gram: 7,5

Kolhydrater per 100 gram: 45

Varav sockerarter: 0,5

Fett per 100 gram: 1

Ingredienser: Vetemjöl, vatten, surdeg av durumvete och råg (10 %) jäst, malt av korn, salt.

Dietistens kommentar: ”Inte nyttigast i testet, men ett bra alternativ till vanliga vita ’fluffbröd’. Gott att rosta och äta med lagrad ost på.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande