Dietisten Sofia Antonsson ger svar på frågor om kost.
1 av 2: Dietisten Sofia Antonsson ger svar på frågor om kost. Foto: Shutterstock
En del vitaminer är svåra att få i sig enbart genom kosten.
2 av 2: En del vitaminer är svåra att få i sig enbart genom kosten. Foto: Shutterstock

Vilka vitaminer är viktigast att få i sig?

Vilka vitaminer är viktigast att få i sig? Och vilken mat ska man äta då?

DIETIST SOFIA ANTONSSON SVARAR

Eftersom alla vitaminer och mineraler i kroppen interagerar och samverkar med varandra är det viktigt att alla näringsämnen ligger på bra nivåer. Jag utgår alltid ifrån att försöka optimera kosten så mycket som möjligt. Om du äter blandkost är det baljväxter, nötter, frön, frukt, grönsaker, rotsaker och magert protein som är bra att satsa på. 

Försök optimera kosten så mycket som möjligt

Med det sagt finns det vitaminer som är svårare att få i sig tillräckligt av via kosten. D-vitamin är ett exempel. Det får vi i oss via solen under maj till augusti. Många har svårt att få i sig D-vitamin via kosten och då kan ett tillskott vara bra. Likaså om man är vegan eller äter mindre kött av någon anledning. Då är B12 och järn viktigt att hålla koll på. 

FRÅGA DIETISTEN

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Magnesium är en viktig mineral som vissa verkar ha svårt att få i sig via kosten. Om man dessutom tränar mycket kan förlusterna öka. Då kan du behöva äta lite extra. Mitt tips är att skriva upp vad du äter under en vecka och göra en utvärdering. Om du vill ha mer hjälp kan du gå till en dietist där du bor.

LÄS OCKSÅ: ”Måste jag skippa öl för att slippa kulmagen?”

LÄS OCKSÅ: Hur äter jag om jag vill testa ”16 weeks of hell”?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!