Tarmfloran är ett komplext ekosystem som behöver rätt näring för att fungera optimalt.
1 av 2: Tarmfloran är ett komplext ekosystem som behöver rätt näring för att fungera optimalt. Foto: Shutterstock
Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd.
2 av 2: Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Vad är egentligen ”nyttiga bakterier”?

Vad är egentligen nyttiga bakterier? Vad gör de med magen och hur ska jag äta för att få i mig dessa?

//Magnus

Dietisten svarar: Så stärker du tarmfloran

”I våra tarmar finns cirka 1 kilo bakterier och de flesta finns i tjocktarmen. En del av dem klassas som goda (nyttobakterier), andra som onda (patogena). Vissa bakteriestammar kan också vara bra i viss mängd, men är sämre när de blir för många. Tarmfloran fungerar lite som ett ekosystem där alla bakterier lever i symbios. Det vi vet just nu är att en mångfald, alltså många olika bakteriestammar, är bra för hälsan.

För att få bakterierna att växa till behöver vi ge dem rätt mat – det är primärt kostfibrer som finns i frukt, grönt, bär, nötter, frön och fullkorn. Dessa livsmedel behöver vi alla äta mycket mer av, så börja där.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är kostrådgivare och dietist.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Vill du stärka tarmfloran ytterligare kan du ta ett tillskott på probiotiska bakterier. Det köper du på apoteket. Prova en sort i minst fyra veckor innan du utvärderar. Det är inte alltid lätt att märka effekten, men kanske blir du inte förkyld, känner dig piggare eller klarar du dig bättre undan magsjuka på utlandssemestern.

Du kan också få i dig probiotika via fil- och yoghurtprodukter med tillsatta bakterier.”

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Idun Minerals. Köp nu!