Det finns gott om järnkällor i kosten.
1 av 3: Det finns gott om järnkällor i kosten. Foto: Shutterstock
Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd.
2 av 3: Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
3 av 3

Slipp järnbrist – expertens bästa kostråd

”Jag har järnbrist, men vill helst undvika tabletter. Hur får jag bäst i mig järn?”

//Lotta

Dietisten svarar: Kombinera järn med C-vitamin

– Järntabletter är ju ofta starka och har en tendens att påverka magen negativt, så jag tycker att det är klokt att undvika dem om det går, säger dietisten Sofia Antonsson.

– Nu vet jag inte hur du äter, men järnkällor i kosten finns i två olika varianter. Det järn som finns i animaliska produkter tas lättare upp av kroppen medan det vegetabiliska järnet inte tas upp lika lätt.

– För att öka järnupptaget är det bra att äta något C-vitaminrikt till måltiden till exempel en kiwi eller en mandarin. De bästa källorna, förutom kött och inälvsmat, är baljväxter, torkad frukt, nötter och frön.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

– Om du inte lyckas få upp ditt järnvärde med hjälp av kosten så tycker jag att du kan prova ett flytande tillskott som är skonsammare mot magen. Kanske behöver du ta det en period och därefter lägga till det då och då för att hålla dig på en bra nivå. 

– Det hela beror lite på varför du har fått järnbrist, om det beror på kostförändringar, till exempel att du äter mindre kött, eller om du har stora menstruationsblödningar som du behöver kompensera för.

 

Se även:

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!