Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa halsoliv i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
”Viktbalansen” är Chatterjees fjärde bok, den här gången om att nå hållbar viktnedgång utan dieter och hård träning.
”Viktbalansen” är Chatterjees fjärde bok, den här gången om att nå hållbar viktnedgång utan dieter och hård träning.
”Viktbalansen” är Chatterjees fjärde bok, den här gången om att nå hållbar viktnedgång utan dieter och hård träning.
Rangan Chatterjee menar att det ska bara enkelt att göra hälsosamma val i vardagen.
Rangan Chatterjee menar att det ska bara enkelt att göra hälsosamma val i vardagen.
Rangan Chatterjee menar att det ska bara enkelt att göra hälsosamma val i vardagen.
1 AV 3
Kan man vara hälsosam trots att man är överviktig?
2 AV 3
”Viktbalansen” är Chatterjees fjärde bok, den här gången om att nå hållbar viktnedgång utan dieter och hård träning.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
3 AV 3
Rangan Chatterjee menar att det ska bara enkelt att göra hälsosamma val i vardagen.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Rangan Chatterjee: Hacka hemmet och ät bättre

Ditt hem kan hjälpa dig att göra hälsosammare val. Det menar läkaren och författaren Rangan Chatterjee.

– Jag tror på ett holistiskt förhållningssätt, säger han till Hälsoliv.

Här är sju små förändringar i hemmet som kan hjälpa dig att både träna mer och äta bättre.

Att äta hälsosamt kan vara en utmaning. I synnerhet när vi lever i ett samhälle där tomma kalorier i form av kakor, chips och godis finns att tillgå i mängder över allt. Det är med andra ord inte konstigt att det ibland blir lite för mycket av det goda, menar doktor Rangan Chatterjee.

– Sanningen är den att många människor har det svårt i det moderna samhället. Men det här beror inte på att vi är svaga eller saknar viljestyrka. Om vi tog hit våra förfäder skulle de också få problem med hälsan. 

Den brittiska läkaren och författaren brinner för att hjälpa folk att göra sundare val i vardagen. I sin senaste bok ”Viktbalansen” delar han med sig av tips på förändringar i hemmet som kan hjälpa och motivera oss att göra hälsosammare kostval.

– Vår miljö påverkar vårt beteende mycket mer än vi förstår. Ett av mina tips är att kontrollera de delar av miljön som vi rår över.  

Här är sju av Rangan Chatterjees smartaste hack för att äta nyttigare och dämpa suget.

1. Fyll både kylen och frysen med grönsaker 

En förutsättning för att ha en hälsosam kosthållning är att maten man vill äta mer av är lättillgänglig. Därför är det smart att bunkra upp med frysta grönsaker som enkelt kan slängas ner i soppan eller grytan eller stekas upp vid sidan av. Chatterjee slår även ett slag för att ha hackad lök och hackad vitlök i frysen. Frysta grönsaker håller länge och skördas ofta när de är som mest näringsrika.

Vissa grönsaker gör sig bättre i kylen, och här rekommenderar Rangan Chatterjee att lägga dem i ögonhöjd i stället för att använda lådorna längst ner, där de ofta göms och glöms tills de transformerats till en sörja.

2. Gör dig av med mikron

Mikrovågsugnen gör det enkelt att laga mat, men kan också göra att steget till att laga riktig mat känns långt. Mat som vi värmer i mikron innehåller ofta ingredienser som mixtrar med våra hunger- och mättnadssignaler, förklarar han. Dessutom triggar färdigmat ofta suget efter mer.

– Du kan bli av med suget genom att begränsa intaget och fokusera på riktig mat under några veckor.

Om du vet med dig att du ofta faller för frestelsen att mikra en färdigportion eller pizza tycker Rangan att det är dags att ställa undan mikron. 

3. Ha en stor samling matlådor

Att ha många matlådor är en förutsättning för att kunna göra storkok och att ha frysen full av färdiga rätter frisätter tid till annat och gör det enklare att göra nyttiga matval – det är bara att värma upp i ugnen eller mikron (förutsatt att du inte följt punkt två).

4. Tänk på var du lägger snacksen

– Om vi har haft en dålig dag med mycket stress är det lätt att öppna den där chokladkakan, om den ligger lättåtkomligt.

Det är inte fel att njuta av livets goda och strunta i näringsinnehåll, men om du har svårt att ha godsaker hemma utan att gå och nalla kan en lösning vara att lägga dem mer oåtkomligt. Rangan Chatterjee berättar om en patient som förvarade chipsen längst in i sitt trädgårdsskjul.

Om du försöker dra ner på alkohol tipsar han om att förvara vinflaskan i frysen, eftersom det gör det svårare att ta ett glas spontant.

5. Ha träningsutrustningen synlig

Något som däremot ska vara synligt och lättåtkomligt är visuella påminnelser om att träna. Själv berättar Rangan att han har en kettlebell stående på ett avlastningsbord i köket. När han går förbi den för att göra kaffe på morgonen ser han den och blir påmind om att göra några styrkeövningar medan kaffet puttrar.

LÄS MER: Doktor Chatterjee: Tre övningar du ska göra innan frukost

– När vi rör oss regelbundet talar vi om för kroppen att vi är en människa som trivs, som engagerar sig i livet. Vi mår bättre och då sover och äter vi bättre.

6. Släng ut vågen

När man har en våg hemma är det lätt att fastna i att väga sig titt som tätt, vilket ofta kan ge dubbla känslor.

– Om du bara fokuserar på vikten är du i klorna på din våg. Går du ner känns det toppen men så snart siffrorna visar något annat känner du skuld, som att du misslyckats.

Chatterjee förklarar att olika siffror på vågen från en dag till en annan är normal fluktuation och inte betyder att man äter fel, men att många tar det som en signal att ändra sin kost eller äta mindre.

7. Gör fint i sovrummet

Sömnen spelar stor roll för vår hälsa och för vår motivation att röra på oss och äta bra. Därför tipsar Chatterjee om att göra sovrummet till en mysig och skön plats att vila på. Se till att ha dämpad belysning, flytta ut tv-apparaten och mobilladdaren och försök hålla det städat.