1 av 2 Foto: Shutterstock
Sofia Antonsson, dietist och kostrådgivare.
2 av 2: Sofia Antonsson, dietist och kostrådgivare. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Min dotter har blivit vegan – hur gör jag?

Min dotter har blivit vegan. Behöver hon några kosttillskott för att inte få näringsbrist? Hon är bara 15 år så jag är lite orolig. Hur ska hon få i sig alla näringsämnen? Tänker på kalk och protein och så vidare.

//Orolig mamma

Dietisten Sofia Antonsson svarar

Faktum är att det går utmärkt att få i sig ordentligt med näring även för den som äter en vegansk kost. Men, det kräver kunskap och ett allsidigt intag för att täcka behovet av näringsämnen. Då behöver man också veta vad man ska ersätta de animaliska produk­terna med. Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel så går man över på en vegankost måste man ta tillskott av vitaminet för att inte utveckla brist. D-­vitamin finns i vissa vegetabiliska produkter, men i liten mängd så det är ofta också bra att ta som tillskott. 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Järn finns i många vegetabi­llier, framför allt i balj­växter så det är bra att äta lite av dem varje dag. Protein­ intaget är sällan ett bekymmer i vegansk kost. Däremot är det bra att kombi­nera till exempel baljväxter och sädesslag för att få en bra proteinkvalitet. Vegankost kan också vara energisnålare än en blandkost. Med tanke på att din dotter befinner sig i tonåren och fortfarande växer är det viktigt att se till att tillgodose energibehovet. Ett kvällsmål kanske är bra att lägga till, framför allt om hon är fysiskt aktiv.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande