– Ät tre till fyra måltider, och undvik allt småätande mellan måltiderna. På några veckor har du brutit vanan och sötsuget kommer att minska, säger Ingrid Larsson.
– Ät tre till fyra måltider, och undvik allt småätande mellan måltiderna. På några veckor har du brutit vanan och sötsuget kommer att minska, säger Ingrid Larsson.

Så blir du sockerfri på bara en vecka

Fyll tallriken med vanlig mat och ät lördagsgodis. Det är två tips som kan revolutionera din hälsa.

– Det är lättare att minska i vikt om du tillåter dig att äta sötsaker, säger näringsexperten Ingrid Larsson. 

Här är en smart och enkel sockerdetox som du gör på en vecka. Följ planen dag för dag och förändra din hälsa och vikt utan strikta förbud!

Det är okej att äta socker i rimliga mängder. Kanske verkar det konstigt att en artikel om att minska på det som ibland jämförs med kokain börjar med ett sådant budskap? Men i en hälsosam vardag finns det plats för godis ibland. 

– Socker är inte farligt. Problemen uppstår när vi äter det för mycket, vilket vi ofta gör i dag, säger Ingrid Larsson, näringsfysiolog och forskare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Hälsoliv är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill