Mackor
Mackor Foto: Shutterstock

Dietisten: Därför är mackor underskattade

Trött på att laga lunch? Satsa på en riktigt smarrig smörgås! Gott, nyttigt, klimatsmart – och supersnabbt.

Mackor har länge haft ett oförtjänt dåligt rykte, men det vill dietisten Karin Magnusson ändra på.

Här ger hon sina bästa tips för att fixa en riktigt bra hälsomacka:

Fördelarna

Bästa påläggen

Brödet du ska satsa på

Karin Magnusson

Jag har hittills aldrig träffat någon som inte tyckt om att äta mackor. Däremot har jag träffat hundratals som kämpar med att inte äta det. Mackor har helt enkelt dåligt rykte. Många tror att de gör så att blodsockret åker berg- och dalbana, att man går upp i vikt och att en enda macka är så triggande att man automatiskt äter fler. 

Visst, äter du fyra (eller fler) ljusa mackor får du i dig en rejäl mängd näringsfattiga och snabba kolhydrater, som kommer göra att ditt blodsocker stiger. Snabba kolhydrater är också kända för att dra i gång hjärnans belöningssystem som signalerar att vi ska äta mer. Men jag vill också hävda att en del av den ”triggande” effekt som många upplever att mackor har, inte har att göra med belöningssystemet alls, utan att det är själva tanken om att man inte ”får” äta mackor som gör att vi vill äta fler.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Hälsoliv är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill