Läkaren och författaren Helena Nyblom säger att man kan skydda sitt hjärta genom att äta mycket grönsaker, frukt, bär och nyttiga fetter.
1 av 3: Läkaren och författaren Helena Nyblom säger att man kan skydda sitt hjärta genom att äta mycket grönsaker, frukt, bär och nyttiga fetter. Foto: Bård Gudim
Risken för hjärt-kärlsjukdom minskar när man äter mycket grönsaker, frukt och bär.
2 av 3: Risken för hjärt-kärlsjukdom minskar när man äter mycket grönsaker, frukt och bär. Foto: Colourbox
Kroppen behöver fett. Olivolja är allra bäst.
3 av 3: Kroppen behöver fett. Olivolja är allra bäst. Foto: Colourbox

Maten som skyddar ditt hjärta – så ska du äta

Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige i dag. 

Men man kan skydda sitt hjärta genom att äta mycket grönsaker, frukt, bär och nyttiga fetter. 

– Du motverkar inflammationer i kroppen, får bättre blodfetter och ett lägre blodtryck när du äter den här typen av kost, säger läkaren Helena Nyblom.  

Nära två miljoner svenskar lider av någon form av hjärt-kärlsjukdom i dag.  

Dåliga matvanor är en välkänd riskfaktor. 

Enligt Helena Nyblom är den mat som är bra för hjärt-kärlsystemet också bra för kroppens övriga organ – som får syre och näring via blodet. 

Växtbaserad kost är bra för kroppen av flera skäl. Till att börja med är den kalorifattig, vilket minskar risken för fetma. Dessutom innehåller grönsaker, frukt och bär gott om viktiga vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter.

LÄS MER: Maten som kan minska risken för demens 

Gröna bladgrönsaker, som spenat, innehåller bland annat mycket antioxidanter och kalium. Foto: Colourbox

Motverkar inflammationer i kroppen  

När man äter växtbaserad kost minskar även inflammationerna i kroppen. Helena Nyblom förklarar att inflammationer förekommer vid en rad olika sjukdomstillstånd – exempelvis vid hjärt-kärlsjukdom, olika typer av cancersjukdomar, diabetes och demens.  

Inflammationer är kroppens reaktion på en skada eller ett angrepp. I den meningen är de bra och livsnödvändiga. Men när vi går runt med inflammationer i kroppen, till exempel i olika organ, skadas de och fungerar sämre och sämre. Här antioxidanterna jätteviktiga. 

 – När vi andas bildas så kallade fria syreradikaler – en biprodukt av syre. De fria radikalerna är bra, men när vi får ett överskott kommer de attackera olika proteiner i kroppens vävnader. Attackerna är kortvariga men de ger upphov till inflammationer. När vi har mycket antioxidanter i kroppen neutraliseras i stället de fria syreradikalerna, säger Helena Nyblom. 

Högt blodsocker ökar inflammationerna i kroppen. Här är växtbaserad kost bra, eftersom grönsaker, frukt och bär hjälper till att hålla blodsockret på en låg och jämn nivå. 

LÄS MER: Tappa två kilo i veckan - med vetenskapligt bevisad metod 

Hallon innehåller mycket antioxidanter och fribrer. Dessutom ökar de kroppens fettförbränning. Foto: Colourbox / GROMOV

Viktigt att äta nyttigt fett 

Höga blodfetter är en annan välkänd riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Även i relation till blodfetterna är den växtbaserade kosten nyttig. 

– Många grönsaker – och inte minst bär – påverkar blodfetterna positivt. En del av den växtbaserade kosten innehåller gott om kalium som bidrar till att blodkärlen slappnar av. Då sjunker blodtrycket. Så den växtbaserade kosten påverkar även blodtrycket positivt, säger Helena Nyblom och fortsätter: 

– Man ska komplettera med baljväxter, nötter och frön, fullkornsprodukter, fet fisk och sunda fetter. För vad vi äter för fett är också viktigt. 

Bra mat för hjärtat

Nyttiga fetter:

• Kroppen behöver fett, men vissa fetter är skadliga. Den allra bästa fettkällan är olivolja, som innehåller mycket enkelomättat fett. Det enkelomättade fettet är snällt mot blodkärlen och minskar dessutom inflammationerna i kroppen. Enkelomättat fett finns det även gott om i många nötter, frön och avokado. Omega 3-fett, som det finns gott om i rapsolja och fet fisk, är också nyttigt.

• Ät mindre feta mejerivaror – som innehåller mycket mättat fett. Transfetter, kemiskt härdat fett som ibland finns i glass och bakverk, är allra sämst. 

Mindre rött kött:

• Rött kött innehåller en del mättat fett, som inte är bra för kärlsystemet. Samtidigt blidas ämnen som kan vara cancerframkallande när man steker kött. Å andra sidan finns fördelar med rött kött också – som bland annat innehåller järn och protein. Charkprodukter är allra sämst.

• Enligt Livsmedelsverkets rekommendation ska man inte äta mer än 500 gram rött kött och charkprodukter i veckan. I dag äter många dock klart mer än så. Ät hellre fet fisk.  

Gröna bladgrönsaker:

• Gröna bladgrönsaker är bra för kroppen av flera skäl, bland annat för att de innehåller mycket antioxidanter och kalium. Antioxidanterna skyddar mot inflammationer i kroppen, medan kalium får blodkärlen att vidga sig så att blodtrycket sjunker.

• Kärlsystemet är även mycket viktigt för hjärnhälsan. För ett par år sedan gjorde en grupp forskare i Chicago en studie där de såg att människor som åt mycket gröna bladgrönsaker hade mycket bättre fungerande hjärnor än andra som inte gjorde det.  

Källa: Helena Nyblom, läkare och författare 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande