1 av 2 Foto: Shutterstock
Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd.
2 av 2: Dietisten Sofia Antonsson svarar och ger råd. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Jag äter för mycket – vad ska jag göra?

Jag äter lunch vid 12-tiden under arbetsveckorna. Men sen hinner jag inte hem och fixa middag förrän vid 19 – och då är jag så vrålhungrig att jag ofta äter för mycket. Har du tips på hur jag ska göra?

Är oftast inte hungrig på eftermiddagen, så jag glömmer det där med mellanmål.

//Anna-Karin

Sofia Antonsson svarar och ger råd

Mellanmål faller sig inte alltid naturligt för alla, men kan vara viktigt för att inte råka ut för energidippar som resulterar i att du äter kanske både fel och för mycket nästa gång du äter. Om inte kroppen signale­rar att du behöver äta på efter­middagen kanske du helt enkelt äter för mycket till lunch. Då gäller det att titta bakåt och se hur frukost och förmiddagen såg ut. 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Ställ ett alarm

Ett mel­lanmål på förmiddagen kan­ ske gör att du inte äter lika mycket till lunch och att du då blir hungrig på eftermidda­gen. Om du inte känner dig hungrig kan du till exempel sätta ett alarm på telefonen någon gång vid 15–16-­tiden. Ät något då oavsett om du kän­ner dig hungrig eller inte. En näve nötter, en skål med keso och kiwi eller ett par kokta ägg räcker gott och väl. Känns det lättare att dricka, ta en drick­ yoghurt eller en smoothie. Var snäll mot dig själv, ibland tar det ett tag att etablera nya vanor!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!