Vattenmelon är en riktig värsting för dig med IBS-mage.
Sofia Antonsson, legitimerad dietist och IBS-expert.
1 AV 3
Vattenmelon, avokado och bröd - här är maten du bör undvika om du har IBS
2 AV 3
Vattenmelon är en riktig värsting för dig med IBS-mage.
Foto: Shutterstock
3 AV 3
Sofia Antonsson, legitimerad dietist och IBS-expert.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Kostråd vid IBS – här är maten du bör undvika

Uppblåst? Ständiga gaser, smärta och omväxlande diarré och förstoppning? Här är några riktiga värsting-livsmedel, som lök och vitlök, du bör undvika om du lider av IBS.

– Vattenmelon är ett typiskt livsmedel där folk bara ”va?!”, säger Sofia Antonsson, legitimerad dietist och IBS-expert.

Hon ger också sina bästa kostråd.

Vad du äter spelar en stor roll för ditt mående och din hälsa. Det gäller särskilt den som lider av mag- tarmstörningen IBS.

Framför allt är det fermenterbara eller jäsningsbara kolhydrater som ställer till det. Men för den som inte är insatt kan det vara svårt att veta vad det egentligen innebär.

Lök och vitlök leder ofta till ont i magen

Foto: Shutterstock

Enligt Sofia Antonsson, legitimerad dietist och IBS-expert, har nästan alla med IBS väldigt svårt med alla typer av lök – det inkluderar bland annat gul lök, rödlök, silverlök, schalottenlök, purjolök, salladslök och vitlök. En liten bit kan räcka för att magen ska reagera starkt.

Gröna delar av purjolök och salladslök brukar däremot oftast fungera okej.

Hur ska man tänka med kryddblandningar?

– Väljer man en krydda där första ingredienser är lökpulver, ja då får man anta att det är en stor andel i den produkten. Står det kryddor inom parentes finns antagligen en mindre mängd, säger Sofia Antonsson.

Se upp för råg och vete

Flera sädesslag är också riktiga tuffingar, däribland råg som innehåller mycket jäsningsbenägna fibrer. Även vete ställer till det för många med IBS.

Därmed inte sagt att fibrer bör skys som pesten. Det finns gott om alternativ som inte är lika tuffa för magen, både bland grönsaker, frukter, bär, nötter och frön.

– Jag tycker att havre är väldigt bra för fibrer, säger Sofia och lägger till surdegsbröd för den som vill äta bröd.

Även kiwi, grön banan och konserverade linser är goda alternativ.

Vattenmelon och avokado

Finns det något snällare än vattenmelon? Ja, tydligen. Enligt Antonsson innehåller denna godsak tre ämnen som alla är tuffa för magen.

Avokadon är inte riktigt lika reaktiv men är ett livsmedel som många reagerar på.

– Blomkål, svamp, rödbeta, jordärtskocka och vissa bönor känner det flesta är rätt tuffa för magen. Sparris kan vara tufft, samma med mango.

Många upplever att kål är gasbildande, men Sofia menar att de allra flesta kålsorter går utmärkt att äta. Vitkål kan vara lite tuffare men både svartkål, rödkål och grönkål är bra alternativ för många.

Rådgör alltid med en dietist

Innan du börjar plocka bort en massa livsmedel ur din kost bör du alltid rådgöra med en dietist. Annars riskerar din kosthållning att bli synnerligen enformig.

Fodmap är en vanlig kostbehandling som rekommenderas vid IBS och den bör alltid utföras tillsammans med en sakkunnig.