Blir du också vrålhungrig sent på kvällen?
1 av 2: Blir du också vrålhungrig sent på kvällen? Foto: Shutterstock
2 av 2 Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Hur slipper jag bli vrålhungrig på kvällen

Att planera sitt matintag kommer inte naturligt för alla – vilket kan resultera i stark hunger på märkliga tider.

Här ger dietisten sina bästa råd för att inte överäta.

”Jag försöker planera maten, men ofta misslyckas jag och blir vrålhungrig när jag kommer hem från jobbet – vilket resulterar i mackor till middag…och ibland godis. Har du tips på hur jag kan lägga upp det för att kunna fixa mat snabbt, men ändå nyttigt?”

/Malcolm

Dietisten svarar: Både tidseffektivt och nyttigt

”Ja, det här med planering är inte det lättaste, men tidseffektivt, ekonomiskt och nyttigt när man väl får till det. Ofta handlar det om att ligga steget före för att undvika att komma hem vrålhungrig och gå igenom alla skåp på jakt efter mat som ofta inte är den nyttigaste.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Mitt tips är att hitta några bra mellanmål som du kan ha på jobbet och äta på eftermiddagen. Det kan vara en frukt, en näve nötter, ett kokt ägg eller naturell yoghurt med bär och frön. Ställ klockan så får du en påminnelse att äta innan det har gått för lång tid. Ibland tolkar hjärnan törstsignaler som hunger. Då kan ett stort glas vatten när du kommer hem göra att hungern lägger sig. Ett bra knep om du vill undvika onyttigheter är att helt enkelt inte köpa hem sådant som du inte ska äta. Gör det bara till speciella tillfällen och se till att äta upp det så att inte blir liggande i skåpen.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!