Den här vintern kan vi inte åka utomlands och tanka D-vitamin. Hur kan man maxa intaget av D-vitamin
1 av 2: Den här vintern kan vi inte åka utomlands och tanka D-vitamin. Hur kan man maxa intaget av D-vitamin
Dietisten Sofia Antonsson ger råd.
2 av 2: Dietisten Sofia Antonsson ger råd. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Hur får jag i mig tillräckligt med D-vitamin i vinter?

Denna vinter kommer jag att vara hemma i Sverige hela vintern. Och det är så mörkt... Hur får jag i mig D-vitamin genom kosten?

 //Anna

Dietist Sofia Antonsson svarar:

Ja, nu är det lite speciella tider då vi inte får resa till värmen och tanka på D-vitaminlagren. Då får vi vara lite kreativa med kosten i stället och kanske också ett tillskott. Just nu kikar man mycket på D-vitaminstatus kopplat till risk för Covid-19 så det finns all anledning att fokusera på intaget här. 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

D-vitamin finns främst i fet fisk (lax, makrill, böckling och sill), men även i vild svamp och berikade mejeriprodukter som margarin, smör, mjölk, fil och yoghurt. Det kan vara en utmaning att nå upp till den dagliga rekommendationen på 10-20 mikrogram/dag beroende på ålder. Mitt tips är att äta livsmedel som innehåller D-vitamin, men att komplettera det med ett tillskott. Om du vill veta exakt hur du ligger till kan du ta ett prov hos läkaren. Ligger du lågt eller till och med har brist kan du behöva ta tillskott med högre doser än dagsbehovet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!