Det finns relativt få livsmedel som naturligt innehåller D-vitamin.
1 av 3: Det finns relativt få livsmedel som naturligt innehåller D-vitamin. Foto: Shutterstock
Dietist Sofia Antonsson reder ut vad som gäller.
2 av 3: Dietist Sofia Antonsson reder ut vad som gäller. Foto: @MAGNUS FOND
3 av 3

Hur får jag i mig D-vitamin via maten?

Jag undrar hur man kombinera mat för att bäst få i sig D-vitamin naturligt? Finns det något ökar intaget? Jag har till exempel läst att man ska äta fet mat och kalk samtidigt, stämmer det?

/Karin

Dietist Sofia Antonsson svarar:

D-vitamin finns naturligt i relativt få livsmedel. Fet fisk är en bra källa, men kanske något vi inte äter så ofta som vi borde, 2-3 gånger per vecka. Svamp och ägg innehåller också D-vitamin liksom berikade produkter som mjölk, fil, yoghurt och smör, som står för en stor del av vårt D-vitaminintag. Numera är även växtbaserade drycker ofta berikade med D-vitamin.

FRÅGA DIETISTEN

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Eftersom D-vitamin är fettlösligt är det bra att ta det i samband med att du äter lite fett. De flesta tillskott i kapselform innehåller också någon sorts vegetabilisk olja för att öka absorptionen. D-vitamin interagerar med andra näringsämnen och ökar bland annat kalciumupptaget i tarmen vilket kan förebygga benskörhet. Om du är osäker på din D-vitaminstatus är det lätt att ta ett blodprov hos din läkare. Om det ser bra ut kan du satsa vidare på kosten, men för många av oss är tillskott på D-vitamin nödvändigt under perioden september till maj då vi inte kan tillgodogöra oss D-vitamin från solen.

LÄS OCKSÅ: D-vitamin kan ge skydd mot covid-19 

LÄS OCKSÅ: Får du för lite D-vitamin? Symtom på D-vitaminbrist

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + bok av Annika Sjöö för 199 kr. Köp nu!