1 av 2: Viktigt att undvika brist
2 av 2 Foto: Shutterstock

Här är grönsakerna som bygger muskler

Att grönsaker är nyttigt är ingen hemlighet.

Det anses bra både för hjärtat, blodtrycket och den kognitiva hälsan.

Och nu visar ny forskning att specifikt bladgrönsaker kan hjälpa oss att bygga muskler.

När kultfiguren Karl-Alfred skapades valdes spenat som källan till hans styrka på grund av ett räknefel från 1800-talet.

Enligt sägnen ska den tyske forskaren Erich von Wolf råkat sätta ett kommatecken fel och gett spenat ett tio gånger så högt järninnehåll.

Därmed inte sagt att spenat är dåligt. Tvärtom. Det innehåller många viktiga vitaminer och mineraler och en ny studie visar att bladgrönsaker, dit spenat tillhör, är positivt för muskelbyggande.

LÄS OCKSÅ: Ät fibrer och lev längre! Lista över fiberrik mat

Mer syre till musklerna

Forskare vid Edith Cowan University studerade hälsodata från 3 759 australiska medborgare över en tolvårsperiod. Resultatet visade att deltagare som åt bladgrönsaker rika på nitrat, som spenat och grönkål, också hade förbättrad muskelstyrka – mer specifikt 11 procent starkare underkroppsstyrka.

Samma deltagare promenerade även 4 procent snabbare än de som åt mindre bladgrönsaker.

Foto: Shutterstock

Förklaringen uppges vara att kroppen omvandlar nitratet till kväveoxid, vilket öppnar upp blodkärlen och förbättrar blodflödet.

– Det gör att mer syre levereras till dina muskler, säger läkaren Niket Sonpal till sajten Healthline.

Kan nitrat vara farligt?

Bäst effekt hade grönsallad, spenat, grönkål och rödbetor. Den sistnämnda har länge lyfts som ett bra alternativ för att förbättra träningsprestation.

Andra nitratrika alternativ är fänkål, rädisor, persilja, kål och rucola.

Även om bladgrönsaker är nyttiga finns det vissa saker att ta i beaktning. Enligt Livsmedelsverket kan både nitrat och framför allt ämnet nitrit (som bildas av nitrat) vara skadliga om du får i dig för stora mängder.

Medan kväveoxid är en positiv kemisk förening kan nitrat och nitrit också bilda så kallade nitrosaminer. Dessa har visat sig öka risken för cancer hos djur. Huruvida samma sak gäller hos människor är emellertid inte helt fastställt.

Grönsaker är nyttiga. Punkt

Förutom via grönsaker kan nitrat och nitrit finnas i dricksvattnet och som tillsats i charkprodukter.

Och det är framför allt det sistnämnda du bör vara mer vaksam på.

Experter som BBC pratat med anser att källan du får nitrater från spelar roll. Grönsaker innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler som anses motverka bildandet av nitrosaminer. 

– Nitrat har haft uruselt rykte och har det fortfarande, men det finns ingen som helst vetenskap som stöder att nitrat från vanliga grönsaker kan vara hälsovådligt, säger professor Jon Lundberg i en artikel för Karolinska institutet.

Ett undantag är barn under ett år. De bör inte matas bladgrönsaker eftersom det kan leda till methemoglobinemi – en sjukdom som försämrar kroppens förmåga att transportera syre i blodet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!