Dietisten och kostrådgivaren Sofia Antonsson.
Det finns flera saker att tänka på när du tillagar dina grönsaker.
1 AV 2
Dietisten och kostrådgivaren Sofia Antonsson.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
2 AV 2
Det finns flera saker att tänka på när du tillagar dina grönsaker.
Foto: Shutterstock

Dietisten: Så tillagar du grönsaker på bästa sätt

Grönsaker är både gott och nyttigt. Men hur tillagar man dem på bästa sätt? 

Dietisten och kostrådgivaren Sofia Antonsson förklarar hur du ska tänka för att behålla så mycket näring som möjligt.

Läsarfråga: Jag äter mest vegetariskt, vilket får mig att må bra. Men vilken tillagningsmetod är bäst om man vill ha kvar så mycket vitaminer i grönsakerna som möjligt? Ska man långkoka försiktigt, ånga eller fräsa snabbt. Eller är det bäst att äta allt rått? Även om det blir lite tråkigt. 

Dietisten svarar:

Ska du värma på grönsaker är en bra grundregel att de ska behålla sin spänst och färg. Det gör du genom att ge dem ett snabbt uppkok och inte överkoka dem. Om du däremot ska använda kokvattnet och göra en soppa eller gryta är det helt okej att koka lite längre. En väldigt skonsam metod är ångkokning då de mesta av näringsämnena bevaras. Fibrerna i grönsaker och baljväxter påverkas också att tillagning, så har du känslig mage kan det vara en idé att värma upp dem för att underlätta matsmältningen. Det är heller inte alla grönsaker som är bättre när de är råa. Tomater till exempel, är nyttigare när de är uppvärmda. Då blir lykopen, som är en antioxidant, mer lättupptaglig för kroppen. Mitt tips är därför att variera mellan tillagade och råa livsmedel så att får du i dig en bra blandning av näringsämnen samtidigt som det blir roligare att tillaga och äta.

 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är kostrådgivare och dietist.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se