Har du koll på hur mycket socker du får i dig?
1 av 2: Har du koll på hur mycket socker du får i dig? Foto: Shutterstock
Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.
2 av 2: Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Dietisten: Så minskar du på sockret

Hur är det med mängden socker i sill och gravad lax? Kan man grava själv utan socker? Vad är okej sockermängd i livsmedel?

//Maria

Dietisten: Fokusera på rätt sockerkällor

– Socker är något vi generellt bör minska på eftersom det inte innehåller någon näring. Min inställning är dock att vi i första hand bör minska på stora sockerkällor som godis, läsk och fikabröd. Att ibland äta sylt, ketchup eller kaviar är inte hela världen. Samma sak med sill och gravad lax. Det är mycket små mängder socker i dessa produkter så jag tycker inte att du behöver vara orolig för att äta dem. Dessutom innehåller fet fisk nyttiga fettsyror som kallas omega-3.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

– När det gäller socker i livsmedel är det bra med så lite som möjligt. Titta på innehållsförteckningen. Om socker står på någon av de första platserna så är det mycket socker i produkten. Om du ska köpa exempelvis bröd, müsli och färdigmat kan du titta efter nyckelhålet. Symbolen garanterar att produkten har ett lågt sockerinnehåll. Mejeriprodukter kan man köpa naturella varianter av och söta själv med bär. På så sätt minskar du på sockret där du kan och lämnar plats för en massa näring.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!