Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Behöver du ett rejält skrovmål på morgonen eller har du svårt att få ner en enda tugga? Personliga tränaren tipsar om hur du äter bäst innan träning.
Behöver du ett rejält skrovmål på morgonen eller har du svårt att få ner en enda tugga? Personliga tränaren tipsar om hur du äter bäst innan träning.
Behöver du ett rejält skrovmål på morgonen eller har du svårt att få ner en enda tugga? Personliga tränaren tipsar om hur du äter bäst innan träning.
Behöver du ett rejält skrovmål på morgonen eller har du svårt att få ner en enda tugga? Personliga tränaren tipsar om hur du äter bäst innan träning.

Det här är bästa frukosten innan träning – enligt pt:n

Hur ska man tänka med maten när man är en morgontränare? Personliga tränaren Elin Härkönen delar med sig av frukostfavoriterna för den som behöver något stadigt och den som mår bäst av ett lättare mål.

Läsarfråga: Under semestern har jag skaffat mig en ny vana – nämligen att träna på morgonen. Det är så skönt och jag får verkligen en energikick. Jag brukar inte äta frukost men känner ett behov av det nu när jag tränar. Vad är allra bäst att äta för maximal ork och energi inför träningspasset? Jag varvar löpträning med styrketräning. 

/Lina

Pt:n svarar: ”Mättande och rejäl frukost ”

Vad härligt att du skapat dig nya träningsvanor under semestern! Jag älskar också att starta dagen med träning, då jag upplever att jag får bättre energi för resten av dagen då.

Vi är alla olika och många tränar det första de gör på morgonen medan andra föredrar att äta frukost och sedan vänta en stund.

Det är alltså väldigt individuellt vad man mår bäst av, och det är hur det känns som räknas. Om du hör till dem som inte trivs med att äta tätt inpå träningen, somliga kan till exempel bli illamående då, så kan du prova att äta en stadig middag och ett kvällsmål på kvällen innan. Det kan räcka för att du ska ha tillräckligt med energi på morgonträningen.

Elin Härkönen är personlig tränare. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Andra kan uppleva yrsel och illamående om de inte äter frukost, eller så orkar man inte prestera. Då är det förstås viktigt att äta. Bra förslag på en lättare frukost är att äta en banan, kvarg, eller en smoothie med lite havregryn före träningen. Sedan passar det bra att fylla på med något mer mättande efteråt.

Om du har möjlighet att vänta lite, omkring en timme, före träningspasset så är en mer mättande och rejäl frukost bra och då kan du uppleva en känsla av extra ork under det efterföljande passet. Min favorit består av gröt med jordnötssmör eller äggmackor.

Prova dig lugnt fram, tills du vet vad som passar dig bäst.

Fråga pt:n

Elin Härkönen är personlig tränare och älskar att hjälpa människor till ett starkare, piggare och friskare liv genom träning och bra kost.

Skicka dina frågor till: fråga.ptn@amelia.se