1 av 2: Psykologen Maria Farm ger råd
2 av 2

Därför ska du aldrig äta framför datorn

Sitter du vid skrivbordet och äter för att spara in lite tid?

Då gör du dig själv en otjänst både psykiskt och fysiskt.

Här förklarar experterna varför.

Uttrycket ”slå två flugor i en smäll” är vanligt när det vankas lunchtid. Många tänker att det är ett alldeles utmärkt tillfälle att gå igenom lite mejl och passar därför på att slänga i sig lunchsalladen framför datorn.

Under coronapandemin, där många tvingats sätta upp en provisorisk arbetsstation vid exempelvis middagsbordet, finns det kanske inte ens ett val.

Men vad tycker experterna om den här företeelsen?

LÄS OCKSÅ: 5 pauser du ska ta varje dag om du jobbar hemma

Därför är det viktigt med pauser

Enligt Huffington Post finns det många studier som pekar mot att pauser i arbetet är viktiga både för din koncentration och produktivitet. Det ger hjärnan en möjlighet att starta om och ladda batterierna.

– Genom att ta en paus från dina arbetsuppgifter kommer du förbättra din produktivitet senare. 30 minuter till en timme är ett bra tidsspann, säger näringsexperten Brooke Scheller till sajten.

Det finns också studier som visar att det blå ljuset från våra skärmar i förlängningen ökar nivåerna av stresshormonet kortisol i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Experter: Så får du in rörelse i vardagen

Undvik ”omedvetet ätande”

Fysiologen Leanne Redman menar att det finns ett stort värde i att bara sitta ner vid ett bord och äta, utan distraktioner.

När du äter vi skrivbordet eller ståendes i köket ökar risken för så kallat ”unconscious eating” – omedvetet ätande.

– Då noterar du inte kroppsliga signaler som mättnadskänsla. Vilket gör att du äter mer utan att känna dig riktigt mätt, säger hon.

Jobbar du hemifrån har du dessutom ett större mat- och snacksutbud att välja bland, jämfört med på kontoret. Följden blir att vi riskerar att äta större portioner och mer mellan måltiderna.

Bästa tipsen för en hälsosam lunch

Börja med att schemalägga din lunch så den verkligen blir av. Släck ner datorn vid exempelvis 11.30 och njut av din lunch i lugn och ro utan distraktioner – i åtminstone en halvtimme.

Byt gärna miljö om du har möjlighet. Om du jobbar på en sida av bordet, ät din lunch på andra sidan. Det viktiga är att försöka skapa en miljö som känns åtminstone lite annorlunda från din jobbmiljö.

Oavsett om du jobbar hemifrån eller är fysiskt på plats på ditt arbete är utomhuslunchen ett bra alternativ. Då får du solljus och frisk luft som extra bonus.

Leanne Redman tipsar också om att hemmajobbare borde agera som om de skulle gå till jobbet. Bland annat genom att förbereda matlådor och eventuella mellanmål i förväg.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!