Foto: Shutterstock

Bra mellanmål när man tränar och försöker gå ner i vikt

Hej! har du tips på några bra mellanmål för en som har börjat träna? Jag märker att jag blir extra hungrig, samtidigt tränar jag ju för att gå ner i vikt. 

/Conny, 47

Dietisten svarar: Bästa mellanmålen när du vill gå ner i vikt

Hej Conny!

Det är lätt att överkompensera med för mycket energi när man tränat vilket inte är helt optimalt för dig som vill gå ner i vikt. En energibar efter träningen kan lätt ge samma mängd kalorier som du gjort av med under träningspasset. Plus minus noll alltså.

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

Generellt sett brukar man säga att för den som tränar för att gå ner i vikt är det bäst att fokusera på ett ordentligt mellanmål före träningen så att du orkar prestera maximalt. Det kan vara yoghurt med lite müsli och bär, en frukt eller en grov smörgås eller knäckebröd med ägg. Efter träningen är det inte nödvändigt att äta något direkt. Det räcker bra med att till exempel äta lunch eller middag som vanligt. 

Om du känner dig mer hungrig är frukter, grönsaker, nötter och frön bra alternativ att fylla på med. På så sätt får du i dig näring och fibrer samtidigt som du blir ordentligt mätt.

Hälsningar, Sofia