Hur bryter man dåliga vanor och börjar äta nyttigt?
1 av 2: Hur bryter man dåliga vanor och börjar äta nyttigt? Foto: Shutterstock
Dietisten Karin Magnusson
2 av 2: Dietisten Karin Magnusson Foto: Tara

Expertens bästa råd: Så äter du nyttigare

Att rensa bland de tomma kalorierna och börja med nyttigare vanor handlar inte bara om vad du äter – utan också hur du tänker.

– Inse att långsiktighet är roligt – inte tråkigt – och ger stor effekt, säger dietisten Karin Magnusson.

Känner du dig lite energilös, har kanske några extrakilon du gärna skulle vilja bli av med? Eller känner helt enkelt att du skulle må bra av att äta lite hälsosammare? Är det på allvar dags att ställa undan snacksskålen, ja, då har dietisten Karin Magnusson råd för hur du ska lyckas.

Vad kan ett första steg vara när jag vill skapa en bättre kostlivsstil?

– Att hitta ditt varför – och sedan skriva ner det så det blir tydligt! Ställ dig frågan: Varför är det viktigt för mig att börja leva nyttigare? Är det för att gå ner i vikt, bli rörligare, bli bättre i magen, känna mig piggare/få mer energi?

– Att ha någon form av målbild som är grundad i ditt varför är också jättebra!

– Skriv sedan upp tre hälsosamma vanor som du ska klara av varje dag. Gör därefter ett kryss varje gång du klarat det!

LÄS OCKSÅ: Experten: Så lätt bryter du dina dåliga vanor 

Satsa på bra struktur

Det kan till exempel vara:

• Äta frukost, lunch, mellanmål och middag (och inget däremellan).

• Bara ta en portion till middag (inga kastrullrester).

• Ta 60 minuters flåspromenad.

Om jag vill äta hälsosamt, hur ska jag tänka för att få effekt?

– Att inse att långsiktighet är roligt – inte tråkigt – och ger stor effekt! För är du verkligen beredd att leva hela ditt liv utan en smarrig pasta, ett gott bröd eller hembakade bullar? Troligtvis inte. Alltså gäller det att hitta ett sätt att äta som inkluderar den här typen av mat, men i rimlig mängd.

Vanliga kostfällor att se upp med

• Småäta före middagen. Se till att äta en frukt och keso innan du åker från jobbet, så klarar du dig bättre när du väl kommer hem.

• Äta för stora portioner till middagen. Lägg upp på tallriken och ta ingen påfyllning.

• Gå ”all-in” under helgen. Det hjälper inte hur nyttigt du äter måndag–torsdag om du släpper det i tre dagar. ”Förkorta” helgen, ät vardagsnyttigt på fredagen och lite nyttigare på söndagen igen.

Om jag vill gå ner några kilon, vad är det första/bästa att tänka på?

– Att ge kroppen rätt förutsättningar! Basera dina måltider på protein, fibrer och ät en massa grönsaker till. Det behöver inte vara tråkig mat och det ska inte vara fettfritt (däremot fettsnålt).

– Äter du så här fem, sex dagar i veckan, är det inga problem att njuta av snacks på fredagen eller en brunch på lördagen. Finns det något sätt att äta och tänka som är extra bra för mig som har lätt att ”ramla dit”?

– Att ha en härligt, tråkig struktur, så att det inte blir slumpen som avgör vad du äter! Ha en eller två vardagsfrukostar som alltid funkar. Ta med matlåda till jobbet och ett mellanmål som du äter någon gång på eftermiddagen. Planera för middagen.

LÄS OCKSÅ: Marie, 44, gick från soffpotatis till triatlet

Ge inte upp efter bakslag

Ditt bästa knep för att inte hamna i soffan med chipsen igen?

– Att ha tålamod och inse att de här nya vanorna inte är något som ska rulla på under en period – de är ditt nya liv! Att hålla de sunda vanorna brukar i sig öka motivationen, du kommer förhoppnings- vis känna hur bra du mår av dem!

Dietistens bästa tips

• Satsa på protein, fibrer, mycket grönsaker – samt lagom fettsnålt.

• Ät hälsosamt fem, sex dagar i veckan – då får du utrymme för att ”unna dig”.

• Bra rutiner minskar risken för att impulsäta och eller panikäta: Ha ett par frukostar du växlar mellan, ha med mellanmål till jobbet, planera för middag.

• Hitta ditt varför: Varför vill du förändra din kost? (Hälsa, vikt, få ordning på magen, äta nyttigare...) Utgå sedan från det när du ser över din kost.

• Låt alla ”det-är-kört-tankar” passera om och när du åker dit – börja om med dina hälsosamma vanor direkt i morgon!

– Och kommer du på dig själv att äta kladdkaka för tredje kvällen i rad, ja, då är det viktiga att låta eventuella ”det-är-kört- tankar” passera (för det kommer bara att leda till att du äter kladdkaka nästa kväll också!) – och i stället dra i gång med en frukost med rågbröd och kokt ägg nästa morgon.

Ett bra soffpotatisknep?

– Att se lite längre än dit näsan räcker. För visst är det gott med mackor i soffan, men vad vill du? Kommer soffpotatislivet att ta dig dit du vill? Antagligen inte!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!