Vad har du alltid velat veta om kost?
1 av 2: Vad har du alltid velat veta om kost? Foto: Shutterstock
Sofia Antonsson är kostrådgivare och dietist.
2 av 2: Sofia Antonsson är kostrådgivare och dietist. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

7 vanliga frågor till dietisten – här är svaren!

Varje vecka får dietisten Sofia Antonsson kostfrågor i Expressens Söndagsmagasin.

Här har vi samlat några vanliga frågor och svar från experten!

1. ”Är det farligt att äta för mycket fett?”

Många är rädda för fett, men är det verkligen så farligt?

Det beror lite på menar dietisten och kostrådgivaren Sofia Antonsson. Hälsomässigt är omättat fett, som bland annat finns i fet fisk, avokado, nötter och frön, att föredra. Mättat fett, som återfinns i smör, ost och grädde, bör du vara mer vaksam på – även om du inte behöver utesluta det.

– Det handlar också om vem man är och hur man lever. En normalviktig person som tränar regelbundet behöver inte tänka lika mycket på fettkvalitet som en inaktiv person som kanske är överviktig, har diabetes eller bukfetma.

Här kan du läsa hela Sofias svar

2. ”Är det nyttigt att undvika gluten?”

Gluten får mycket skit och på senare år har även personer som inte är intoleranta börjat välja glutenfritt. Frågan är bara om det är nyttigare?

Nja, menar Sofia Antonsson. Både produkter som innehåller gluten och de som är fria från gluten kan variera i kvalitet.

Om du inte lider av intolerans är hennes råd att satsa på fullkorn och så mycket näring som möjligt i form av grönsaker.

– En bra källa till fullkorn är till exempel knäckebröd och havregryn. En vanlig missuppfattning är också att gluten ger magbesvär som till exempel IBS, men då är det inte gluten utan fibrerna i sädesslagen som ställer till det.

Här kan du läsa hela Sofias svar

3. ”Hur ska jag stilla mitt sötsug?”

Att sluta med socker är lättare sagt än gjort, särskilt när det där beryktade sötsuget slår till med full kraft.

Enligt Sofia Antonsson är det ofta som svårast de första veckorna. Kroppen kommer skrika efter något sött. Hennes rekommendation är att försöka distrahera dig själv så gott det går.

– Kanske kan du läsa en tidning, gå en promenad eller dricka ett glas vatten? Ibland tolkar kroppen törstsignalerna som sötsug och då kan det räcka att dricka. Annars är det bra med knapriga grönsaker som mättar, såsom broccoli och morötter. Nötter är också ett alternativ, men tänk på att inte äta för många om du vill gå ner i vikt, då är cirka tio stycken lagom.

Här kan du läsa hela Sofias svar 

4. ”Vad innebär egentligen antiinflammatorisk kost?”

Kan grönsaker lindra inflammationer i kroppen? Det menar åtminstone förespråkarna för antiinflammatorisk kost.

Teorin är att livsmedel som mjölk, raffinerade spannmål, socker och rött kött agerar katalysator för olika inflammatoriska processer i kroppen.

Sofia Antonsson menar emellertid att det vetenskapliga stödet än så länge inte är tillräckligt.

– Men vi vet att det är bra att dra ner på socker och rött kött och att öka intaget av frukt och grönsaker. Prova att lägga om kosten och se om du kanske känner skillnad. Ibland behöver det inte vara svart eller vitt.

Här kan du läsa hela Sofias svar

5. ”Hur gör jag för att sluta äta på natten?”

Nattätande är ett gissel för många och kan innebära viktökning på sikt. Mönstret kan emellertid vara svårt att bryta.

En förklaring kan vara att du äter för lite på dagen.

– Då är det bäst att angripa problemet från två håll. Börja med att äta lite mer på dagen, eller precis innan du lägger dig. Sedan gäller det att samtidigt ta fram den mentala stoppskylten och inte gå upp och äta på natten. Ge det ett par veckor då det gäller att stå emot, sedan tror jag att din kropp lär sig.

Här kan du läsa hela Sofias svar 

Fråga dietisten

Sofia Antonsson är dietist och kostrådgivare.

Skicka dina frågor till: dietist@expressen.se

6. ”Måste jag äta mer när jag börjar träna?”

Hur ska man egentligen tänka för att få ut maximalt av sin träning?

Enligt Sofia Antonsson beror det på vad målet är med din träning. Vill du gå ner i vikt måste du ligga på kaloriunderskott och bör alltså inte äta mer. Vill du bygga muskler kan det däremot var värt att se över kosten.

– Det finns en utbredd missuppfattning om att man måste börja äta extra protein och ta tillskott. Det är ofta inte nödvändigt. Träning på motionsnivå kräver inte extra protein. Däremot är det viktigt att titta på det du äter i form av näring.

Sofias tips är att satsa på en färgrik tallrik full med grönsaker, bär, nötter, frön och fullkorn tillsammans med magert protein. Ta kontakt med en PT om du vill ha ett mer ingående kostupplägg!

Här kan du läsa hela Sofias svar 

7. ”Vad ska mina barn äta till frukost?”

De flesta vill sina barn väl och att de ska äta nyttigt. Men ibland måste man sänka sina förväntningar.

– Barn gillar inte alltid de grövsta bröden, och det är okej. Försök hitta ett mellanting. Kanske kan du i stället hitta ett ljust bröd utan tillsatt socker? Om de gillar yoghurt kan du blanda ut den söta fruktyoghurten med en naturell. Då minskar du sockerinnehållet dramatiskt, säger Sofia Antonsson.

Testa att göra din egna smoothie. Du kan också försöka med ett kokt ägg.

Här kan du läsa hela Sofias svar 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!